Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Genesis G90: alle specs en foto's van het interieur

Geschreven door Kevin Kersemans op 14-12-2021

Enkele weken geleden gaf Genesis al foto's vrij van de nieuwe generatie van de G90. Nu zijn ook alle info en het interieur bekend van het topmodel, dat een alternatief wil zijn voor de Audi A8, BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse.

Genesis, het luxemerk van Hyundai (naar analogie van wat Lexus is voor Toyota), heeft na de foto's van het exterieur van zijn nieuwe G90 nu ook beelden van het interieur onthuld, evenals alle info. Het nieuwe vlaggenschip, dat niet te beroerd is om het Duitse luxetrio Audi A8, BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse in het vizier te nemen, is liefst 5,28 meter lang en kan rekenen op een wielbasis van liefst 3,18 meter.

Er bestaat ook een L-versie, die er met respectievelijk 5,47 en 3,37 meter nog een schepje bovenop doet, maar die niet naar Europa komt.

Genesis G90

Aandrijving

Voor de aandrijving tekent een 3,5 liter grote en 380 pk sterke turbobenzinemotor met dubbele injectie, gekoppeld aan een achttrapsautomaat, die het vermogen en koppel ofwel enkel naar de achterwielen of als optie naar alle vier de wielen stuurt. Voor de versie met achterwielaandrijving schuift Genesis een verbruik van 10,7 l/100 km naar voren. Naar de prestaties hebben we voorlopig het raden.

>> Lees ook – Genesis maakt Europese comeback in 2021

Genesis G90

Schelpvormig

Aan de buitenkant onderscheidt de G90 zich met zijn vijfhoekig radiatorrooster met aan weerszijden bijzonder smalle dubbele stroken die dienstdoen als koplampen – uiteraard met ledtechnologie. De motorkap is van het schelpvormige type en vouwt zich dus over de flanken om minder koetswerknaden te hebben en zo een meer premium indruk te bieden. In profiel trekt de achteraan aflopende gordellijn de aandacht, terwijl achteraan een dubbele lichtstrook de twee achterlichten met elkaar verbindt.

>> Lees ook – Genesis: focus op elektrisch vanaf 2025

Ook het interieur oogt bijzonder verzorgd, met chique materialen (waaronder glas en aluminium voor de middenconsole), een origineel dashboarddesign en twee zonnedaken die apart bediend kunnen worden. Achterin kunnen de linker en de rechter passagier afzonderlijk de helling van hun rugleuning verstellen. Verder beschikken ze over opbercompartimenten voor boeken en tijdschriften in de C-stijl.

Genesis G90

Hightech onderstel

De G90 kan rekenen op een pneumatische ophanging met meerdere luchtkamers die elektronisch gestuurd wordt en dankzij een frontale camera kan anticiperen op wegdekoneffenheden om te voorzien in een optimaal rijcomfort, door de voortrein 10 millimeter te verhogen bij het naderen van een obstakel zoals een verkeersdrempel.

Op echt slechte wegen wordt de bodemvrijheid zowel voor- als achteraan met 25 millimeter verhoogd. Achterwielsturing is uiteraard ook van de partij (tot 4 graden bij lage snelheid in tegengestelde richting van de voorwielen en tot 2 graden bij hogere snelheid in dezelfde richting).

Genesis G90

Ook naar België?

Ook voor de rest komt de Genesis G90 bijzonder hightech voor de dag, met onder andere vingerafdrukherkenning om de auto te starten, waarna automatisch de voorkeursinstellingen van de bestuurder in kwestie worden geactiveerd. Wanneer die laatste is ingestapt, kunnen de deuren automatisch gesloten worden, zodat de passagiers hun arm niet hoeven uit te strekken om dat zelf te doen.

Voor hun comfort is er ook een 'Chaufffeur'-remmodus, waarbij het vertragen en tot stilstand komen zo zachtjes en comfortabel mogelijk gebeurt. Ook een actieve geluidsonderdrukking en zijruiten in gelaagd glas moeten het comfort aan boord naar een hoog niveau krikken.

Hoeveel de nieuwe Genesis G90 zal gaan kosten, is nog niet bekend, net zomin als wanneer hij naar België komt. Voorlopig is hij in Europa enkel te koop op de Britse, Duitse en Zwitserse markt.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten