Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Honda HRV e:HEV: alle details

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-07-2021

De Honda HR-V 2021 is de derde generatie van de kleine Japanse SUV. Na de eerste presentatie, lost Honda nu alle details over zijn hybride e:HEV-aandrijflijn en zijn meer sobere design om een breder publiek aan te spreken.

De derde generatie van de Honda HR-V komt in de loop van 2021 op de Europese markt. Honda's compacte SUV zal kunnen rekenen op een hybride e:HEV-motor om meer klanten aan te trekken en mogelijk voet aan de grond te krijgen op de Belgische bedrijfswagenparkmarkt.

Hybride turbomotor

Zoals verwacht krijgt de Honda HR-V een hybride aandrijflijn die een 1.5 turbo 4-cilinder combineert met twee elektromotoren. Er werd ons bevestigd dat zowel de verbrandingsmotor als de elektrische krachtbron iets krachtiger zullen zijn om een prestatieniveau te verzekeren dat de verwachtingen van de klanten van het merk waardig is, zonder te bevestigen dat de waarden die voor de Amerikaanse markt gelden (129 pk en 253 Nm gecombineerd) in Europa zullen worden gebruikt.

Anderzijds zal de HR-V e:HEV ook profiteren van een kortere eindverhouding om de acceleraties te bevorderen zonder het brandstofverbruik te benadelen. Aangezien de HR-V een SUV is en groter dan de Jazz, zal de batterij aan boord ook een grotere capaciteit hebben om een aanvaardbare elektrische actieradius te behouden.

UPDATE 29/07/2021

Honda heeft de technische specificaties van de Europese versie van de nieuwe HR-V bekend gemaakt. Onder de kap treffen we een hybride aandrijflijn met een 1.5-viercilinder die volgens de Atkinson-cyclus loopt, bijgestaan door 2 elektromotoren. Die leveren een gecombineerd vermogen van 129 pk, en 253 Nm aan trekkracht. Zoals bij de grotere CR-V zijn het de elektromotoren die de SUV het gros van de tijd voortbewegen, terwijl de verbrandingsmotor als generator dient. Bij hogere kruissnelheden neemt die laatste de aandrijving rechtstreeks voor zijn rekening, bijvoorbeeld op de snelweg met de cruise control actief. Er zijn 3 rijmodi: Eco, Normal en Sport.

Het gemiddeld normverbruik is 4,5 l/100 km (WLTP), met een CO2-uitstoot van 122 g/km. De nieuwe Honda HR-V accelereert van 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden. Op prijzen en uitrustingen moeten we nog even wachten.

Gladdere styling

Voor zijn derde generatie presenteert de Honda HR-V 2021 een soberder design, in de hoop een breder publiek aan te spreken. De hoge en zeer horizontale gordellijn ligt in het verlengde van de vlakke motorkap, die aan de voorkant slechts lichtjes is afgerond en wordt geaccentueerd door een grille die in de bumper is ingewerkt en wordt omlijst door toelopende koplampen waarvan de lichtsignatuur wordt verbonden door een chromen strip. Van opzij lijkt de Honda HR-V 2021 boven de weg te zweven met zijn wielkasten omringd door matzwart plastic en geaccentueerd door een licht reliëf op de spatborden. De achterruit is duidelijk schuin, waardoor de auto een aflopende, coupé-achtige kont heeft.

Zen interieur

Binnenin is de Mazda-inspiratie onmiskenbaar, zonder dezelfde elegantie te bereiken als een CX-30. Maar wat een vooruitgang vergeleken met de laatste Honda-creaties. Met een laag, horizontaal dashboard in het midden, waarin zich een 9-duims aanraakscherm bevindt, en L-vormige ventilatiemonden aan de uiteinden die de lucht langs de ruiten verspreiden voor superieur comfort, biedt de nieuwe generatie van de Honda HR-V een optimaal gevoel van ruimte en zichtbaarheid.

De bestuurder wordt geconfronteerd met een 7-inch TFT-instrumentenpaneel waarvan de afdekking versmelt met de vorm van het stuurwiel. Honda was ook zo slim om de afzonderlijke bediening voor de klimaatcontrole te behouden, wat aanpassingen in alle veiligheid mogelijk maakt. Dankzij de compacte motorarchitectuur en de centraal geplaatste brandstoftank behoudt de nieuwe HR-V tenslotte zijn Magic Seats voor een unieke en intelligente modulariteit.

Honda is erin geslaagd de ruimte voor de passagiers te optimaliseren, vooral wat de hoofdruimte betreft, ondanks een grotere bodemvrijheid en een verlaagde absolute hoogte in vergelijking met de vorige generatie HR-V. Een "truukje" dat mogelijk wordt gemaakt door het nieuwe design, waarbij de daklijn van de nieuwe generatie horizontaler is, als compensatie voor de geringere hoogte. Bovendien heeft de langere wielbasis ook een efficiënter gebruik van de binnenruimte mogelijk gemaakt, zonder de modulariteit uit het oog te verliezen.

Honda's imago herdefiniëren

Voor Honda moet de nieuwe HR-V een wereldwijd voertuig worden, dat in alle hoeken van de wereld op de markt komt en dat de waarden van het merk en zijn nieuwe designtaal uitdraagt. In Europa is het vooral de bedoeling het imago van de constructeur bij het grote publiek nieuw leven in te blazen met een product - een compacte SUV - dat in het heetste segment van de markt staat en tegelijk een voertuig aanbiedt dat beantwoordt aan de specifieke Europese eisen qua CO2-uitstoot.

De keuze voor een "klassiek" hybride model in plaats van een plug-in hybride of 100% elektrische motor is gemaakt om redenen van relevantie. Volgens Honda combineert de HR-V e:HEV de voordelen van een lage CO2-uitstoot met een dynamisch rijgedrag dat in overeenstemming is met de normen van het merk. Dit is iets wat door het gewicht van een accu met grote capaciteit niet mogelijk zou zijn in een voertuig van deze omvang. Honda's doelstelling is zich opnieuw te vestigen in de hoofden van de Europese klanten als een intelligent, lonend en dynamisch product, gebaseerd op de filosofie: maximale mens, minimale machine.

(Bijna) premium prijzen

Honda zal in de komende maanden meer details vrijgeven over de uitrusting en opties van deze derde generatie HR-V. Maar door zich te positioneren als een meer premium merk dan de generalistische fabrikanten op onze markt, zou het Japanse merk iets hogere prijzen moeten hanteren. Momenteel zijn de definitieve specificaties voor Europa nog niet vastgesteld, zodat het moeilijk is een waarschijnlijke prijs te bepalen. We verwachten wel wat hogere prijzen dan bij het huidige model.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten