Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Flying Spur V8

Anno 2014 gaan zelfs prestigeconstructeurs aan het downsizen. Zo heeft bij het Britse Bentley nu ook de Flying Spur recht op de 'kleine' vierliter-V8, die toch nog altijd goed is voor 500 pk...

Prijs
NB

Uiterlijk is het behoorlijk moeilijk om de W12- en de V8-versie uit elkaar te houden. De achtcilinder laat zich enkel ontmaskeren door zijn horizontaal afgeplatte uitlaten in de vorm van een acht en door de rode in plaats van zwarte achtergrond van de 'B' in het merklogo. Onder de imposante motorkap vinden we de 4.0-V8 met dubbele drukvoeding uit de Audi S8. De ingenieurs van Bentley hebben het woeste karakter van het blok echter getemperd. Zo levert de motor hier iets minder vermogen (507 tegenover 520 pk), maar ook iets meer koppel (660 tegenover 650 Nm), dat bovendien op een nog meer lineaire manier wordt vrijgegeven. De ingenieurs werkten ook aan de soundtrack van de V8. Ze lieten de artificiële geluidsgenerator weg, die volgens de dames en heren in Crewe te nep klonk.

Tijdens het rijden onderscheidt de V8 zich vooral door zijn discretie: wanneer je het gaspedaal zachtjes bedient, hoor je de motor nauwelijks en dringt geen enkele trilling in het interieur door. Naarmate het rechterpedaal dieper wordt ingedrukt, wordt het roffelen van de V8 intenser en krijg je een stevigere duw in de rug, maar altijd lineair en dus nooit brutaal. De ZF-achttrapsautomaat vlakt de schakelovergangen perfect uit. De naald van de snelheidsmeter lijkt echter door de wind gedragen... De Bentley Flying Spur is dus minder dynamisch en iets minder comfortabel dan een Mercedes S-Klasse, maar onderscheidt zich daarentegen door zijn unieke sfeer binnenin.

Door de 6.0-W12 in te ruilen voor de 4.0-V8 ziet de Bentley Flying Spur zijn prijs met 20.000 euro zakken en zijn normverbruik fors dalen. Op dit niveau zullen klanten echter vooral in hun nopjes zijn dat deze 'toegeknepen' versie amper aan prestaties inboet en niets toegeeft op het vlak van verfijning.

U kunt de Eerste Test van de Bentley Flying Spur V8 nalezen in AutoGids 904 van 25/6/2014.

In dit artikel : Bentley, Bentley Flying Spur

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker