Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 2 : Welk calimerocomplex?

Geschreven door Piet Andries op

Opzichtig is de facelift van de Mazda 2 niet. Hij rukt vooral nieuwe details aan die hem zuiniger, luxueuzer én verfijnder maken. Of hoe een kleintje weer wat volwassener is geworden.

20.540 €

De Renault Clio, de Peugeot 208, de Opel Corsa: er waait een nieuwe wind door het segment van de stadswagens. Dat maakt het voor een speler als Mazda niet makkelijker om zijn stempel te drukken. Maar bij de pakken blijven zitten is zo on-Japans, dus hebben ze in Hiroshima hun 2 nog eens kritisch tegen het licht gehouden, vooral om hem qua uitwerking en beleving wat kwaliteitsvoller te maken. De trend om stadswagens volwassener te maken is al een tijdje bezig. Wat kan de nieuwe 2 daaraan toevoegen?

Valt het u ook op dat de 2 nog een profiel van de oude slag heeft? Dat ligt vooral aan die hoge daklijn, maar goed, samen met een lengte van 4,07 meter biedt dat alvast het voordeel dat deze Japanner een ruim interieur heeft. Aan de hoge tildrempel van de koffer heeft de facelift uiteraard niets verholpen. Uiterlijk richt zich die vooral op het radiatorrooster, dat een bredere grijns over de neus veegt, en nieuwe lichtblokjes achteraan. Achter het stuur zijn de veranderingen iets tastbaarder.

Typisch voor Mazda is de bijna maniakale aandacht voor interieurs en het is niet omdat de 2 de kleinste van de bende is, dat hij een stief-moederlijke behandeling krijgt. Het dashboard kan op degelijke materialen rekenen en zelfs de stofuitvoering van de stoelen krijgt glimmende kleuren. Nog zo’n voorbeeld van de rijping is dat wetenschappelijk onderzoek naar de menselijke fysionomie het profiel van de stoelen heeft bepaald. Maar voor een avant-gardist hoef je de 2 nu ook weer niet te verslijten: de opstelling van het dashboard blijft klassiek en het schermpje van het multimediasysteem staat een beetje verweesd op het dashboard. Gebleven zijn ook de rudimentaire kaarten van het navigatiesysteem, maar omdat het systeem voortaan Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt, kun je desnoods
je toevlucht zoeken in Waze. 

  • Hoogwaardige aankleding
  • Capabel chassis
  • Ruimtegevoel
  • Hoge tildrempel
  • Motor mist koppel
  • Stugge schokdemping

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2

Journalist AutoGids/ AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker