Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda MX-30 e-Skyactiv - lekker tegendraads

Geschreven door Klaas Janssens op

Mazda doet niet mee aan het opbod van steeds krachtigere elektromotoren en steeds grotere batterijen. De MX-30 roeit liever tegen de stroom in.

Prijs
NB

Mazda is een kille minnaar van de elektrische wagen en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Maar de Europese emissieregels en de daaraan gekoppelde CO2-boetes dwongen de Japanners tot de ontwikkeling van de MX-30. Ze hebben er dan ook hun eigen draai aan proberen geven.

Net zoals de concurrentie combineert deze compacte SUV een elektrisch aandrijfgeheel met een architectuur die ook verbrandingsmotoren herbergt. Voor de technische basis vertrokken de ingenieurs immers van de CX-30. Maar anders dan wat Hyundai doet met de Kona EV of Peugeot met de e-2008, gaat Mazda voor een specifiek ontwerp voor zowel het koetswerk als het interieur.

Interieur

Het interieur oogt vertrouwd. Het dashboard, de tellerpartij en de multimediamodule zijn die van de CX-30, weliswaar aangepast aan de elektrische aandrijflijn. Zo kijk je op een teller die de staat van de batterij en het geschatte rijbereik toont, terwijl het infotainmentsysteem extra menu’s en tabbladen combineert met een navigatiesysteem dat de laadpalen afficheert.

Helemaal nieuw is de zwevende middenconsole met digitale aircomodule, specifieke versnellingspook en op G-krachten anticiperend steunkussentje aan de zijkant. Bovendien gebruikt Mazda milieuvriendelijke materialen. De binnenkant van de deuren is deels opgetrokken uit gerecycleerde PET-flessen en het optionele leder is eigenlijk een veganistische lookalike.

De omgekeerde achterdeuren knipogen naar de RX-8, de door een wankelmotor aangedreven sportwagen die tot 10 jaar geleden in de catalogus stond. Die zogeheten zelfmoorddeuren zijn wel compacter dan gemiddeld, toch staan ze een vlotte instap niet in de weg. Dankzij de afwezigheid van een storende middenstijl glijd je vlot op de achterbank. Alleen oppassen voor je hoofd, want je moet onder de dalende daklijn duiken.

Achterin is er voldoende bewegingsruimte voor twee volwassenen. Het enige echte nadeel van die deurenconfiguratie is de frequentie waarmee je de portieren ontsluit: je moet altijd eerst de exemplaren vooraan openen vooraleer je ook die achteraan kan ontgrendelen. De koffer heeft een volume van 366 liter, met neergeklapte achterbank groeit de laadruimte tot 1.171 liter. Best bruikbaar voor dagelijkse verplaatsingen, maar een verhuiswagen is de MX-30 niet.

Test / Mazda MX-30 / AutoGids

Aandrijfgeheel

De elektromotor zet 140 pk op de voorwielen. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt bijna 10 seconden en harder dan 140 km/u rijdt deze Mazda niet, maar dankzij het zowat altijd beschikbare maximumkoppel van 270 Nm vormt inhalen nooit een probleem. Het brutale vertrekken dat zo typisch is voor elektrische auto’s heeft Mazda softwarematig vervangen door een soepele koppelkromme die vergelijkbaar is met die van een moderne dieselmotor.

Het batterijpakket van de MX-30 is wel erg compact: de capaciteit bedraagt nauwelijks 35 kWh. Er zijn een heleboel argumenten om die keuze te verantwoorden. Kleine accu’s zorgen voor minder gewicht, dus moet je een minder krachtige elektromotor steken en blijft de rijdynamiek overeind. Kleine accu’s kosten ook minder, waardoor de MX-30 betaalbaar blijft. En kleine accu’s laten zich bovendien makkelijker recycleren, wat de impact op het milieu reduceert. Maar weegt dat op tegen een autonomie van amper 200 kilometer?

Rijgedrag

Om het accupaket te huisvesten, werd het onderstel verstevigd. En dat verhoogt de koetswerkrigiditeit met liefst 30%. Samen met de laag ingebouwde en centraal gemonteerde batterijen zorgt dat voor een kwieke en lichtvoetige cross-over die aanvoelt zoals zowat elk model in het Mazda-gamma. Dat is een compliment; ook de MX-30 stuurt dynamisch zonder oncomfortabel te zijn en reageert speels zonder echt sportief te worden.

Test / Mazda MX-30 / AutoGids

Budget

De Mazda MX-30 e-Skyactiv begint aan 33.490 euro. Voor dat bedrag heb je de SkyMove met aluminium 18-duimsvelgen, multimediamodule met navigatie, een adaptieve snelheidsregelaar en een achteruitrijdcamera. Daarna volgen de wat genereuzer aangeklede SkyDrive (35.700 euro) en SkyCruise (37.700 euro). En dat is best scherp voor een elektrisch aangedreven SUV zoals de MX-30.

De concurrentie doet evenwel beter, toch als je ook het batterijpakket in rekening brengt. De MG ZS EV heeft grotere accus voor een kleinere aankoopprijs. De Hyundai Kona EV kan je dan weer bestellen als Long Range, die meer dan dubbel zo ver geraakt als de MX-30. En dan hebben we het geenens over de Opel Mokka-e of de Peugeot e-2008, want het aantal rivalen neemt razendsnel toe.

Verdict

De MX-30 is een bruggebouwer, het soort wagen dat het verleden van Mazda elegant verweeft met de toekomst. Deze elektrische cross-over is een echt hebbedingetje geworden, toch als je niet struikelt over het compacte batterijpakket en de beperkte autonomie.

 

 

  • Prettig weggedrag
  • Leuk totaalconcept
  • Aangenaam interieur
  • Beperkte autonomie
  • Oplaadsnelheid batterijen
  • Te conventionele EV-aanpak?

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-30

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker