Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Renault Clio 1.5 Blue dCi 115?

Geschreven door Pascal Binon op

Dankzij een 'gat' in zijn planning en in afwachting van een Zoé voor een vergelijkende test die is uitgesteld door de lockdown, kreeg onze medewerker Pascal Binon een Clio Blue dCi 115 Intens toegewezen.

De laatste tijd zijn alle auto's die ik mocht rijden uitgerust met ofwel een benzinemotor, een elektromotor... of allebei! Nog eens rijden op diesel heeft me dus verrast, vooral omdat de Clio een beetje alleen staat in het segment van veelzijdige stadswagens op mazout: zijn krachtigste rivalen (in dit geval de Peugeot 205 1.5 BlueHDi en zijn neefje Opel Corsa 1.5 Turbo D) ontwikkelen amper 102 pk. Nog een verrassend feitje is dat deze Clio, die in zijn vijfde generatie toch een volledig nieuw model is met een onderstel dat nog maar weinig te maken heeft met het oude model, op esthetisch vlak maar moeilijk te onderscheiden is met zijn voorganger!

Leuk

Bij het starten, maar ook over het hele toerenbereik, is de 1.5 dCi 115 heel discreet. Met een manuele zesversnellingsbak, waarvan de bediening geen kritiek oproept, smeert hij zijn genereuze koppel (260 Nm bij 2.000 opm) op een zachte en lineaire manier uit, waardoor hij de indruk geeft een grotere motor te hebben gekregen. Daarom hou ik wel van diesels! Schakelen doe je heel vroeg en na een snelwegrit van een dikke 100 kilometer geeft de boordcomputer 4,3 l/100 km aan. Qua verbruik doet een dieselmotor het dus nog steeds niet slecht!

Het grote centrale tabletachtige scherm (in het Techno 2-pakket met Bose-audiosysteem voor 1.600 euro) vind ik esthetisch gezien minder mooi. Maar ik moet toegeven dat het zeer praktisch is in gebruik. De menu's zijn zeer intuïtief. De bediening verloopt dus heel snel tussen de verschillende functies en regelingen. Nog een leuke verrassing is dat, in tegenstelling tot het exterieur, het dashboard wel volledig opnieuw is ontworpen en materialen van betere kwaliteit gebruikt.

Als laatste pluspunt is de standaarduitrusting van deze Intens-versie (22.000 euro) zeer compleet: automatische noodremhulp, rijstrookassistent (die uitschakelbaar is en zichzelf niet opnieuw aanzet), automatische (groot)lichten met LEDs en ruitenwissers, elektrisch inklapbare buitenspiegels, keyless go, cruise control, automatische airco, parkeersensoren achteraan, enzovoort.

Jammer

Ondanks een telescopische stuurkolom en een in hoogte verstelbare zetel, was ik niet heel blij met de rijpositie. Het probleem komt van de stoel, die te horizontaal is. De meeste mensen zullen er zich niet aan storen, maar ik had er heel de test last van. 

Qua demping lijkt de voorkeur te zijn gegeven aan zijn dynamiek. Als gevolg hiervan mist het weggevoel duidelijk wat vloeiendheid bij bepaalde bewegingen waardoor de koets de neiging heeft om te schokken. Kortom, hoewel ik mij aan zachtheid verwachtte bij het Franse wagentje, vond ik vooral dat de afstelling van de ophanging te wensen overliet.

Dus?

De Clio is meer dan ooit volwassen geworden. Met de dCi 115 neemt hij je ver en snel mee met alle comfort (alhoewel ik een iets zachtere demping zou hebben gewaardeerd), terwijl hij zo zuinig is als een Nederlander. Kortom, diesel is nog steeds een goede keus voor lange afstanden buiten de stad. Maar ik begrijp nog altijd niet waarom dit nieuwe model zo veel op het oude lijkt.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars