Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Top 5 - Originele alternatieven voor de Boxster

Geschreven door Frédéric Kevers op 17-09-2021

De Porsche Boxster was de ultieme betaalbare sportwagen met middenmotor toen hij uitkwam. Maar welke andere modellen met dezelfde architectuur zijn er te vinden voor een prijsje? We zochten er 5 uit.

De Porsche Boxster kreeg de koosnaam 'baby Porsche' toen hij uitkwam en maakte het toegankelijk(er) om een sportwagen met middenmotor te kopen met een Porsche-badge. Maar wat was er nog te krijgen op de markt met dezelfde mechanische architectuur, maar dan van een merk dat niet gespecialiseerd is in sportwagens? We hebben er 5 uitgekozen die boven het maaiveld uitsteken.

Honda S660 - 2015 tot 2022

Honda S660

Met een lengte van 3,40 m en een cilinderinhoud van 660 cc, vandaar de naam, is de Honda S660 een echte Japanse 'kei car' die nooit officieel in Europa is ingevoerd. Toch heeft deze kleine roadster enkele troeven, met een sportieve en aantrekkelijke look, al straat hij een zekere eenvoud uit, toch als je vergelijkt met sommige andere moderne Honda's. Op mechanisch vlak ontwikkelt de drukgevoede motor 47 kW (64 pk) en 104 Nm en kan hij worden gekoppeld aan een manuele 6-bak of een CVT-automaat met 7 virtuele verzetten. Net genoeg om de 830 tot 850 kilo van het apparaat vlotjes aan te drijven. De productie komt ten einde in maart 2022.

Toyota MR2 Mk.1 - 1984 tot 1989

Toyota MR2

Toyota beantwoordde de verwachtingen van de fans voor een betaalbare sportwagen met middenmotor door de MR2 te lanceren, voor Midship Runabout 2-seater. In die tijd waren de Lotus Europa en de Porsche 914 al op pensioen, terwijl ook de Fiat X1/9 al verouderd was. De Toyota heeft een bijna klassiek uiterlijk van een 3-volumécoupé, maar je kon zijn dak wegnemen in twee stukken. Onder de motorkap achteraan zat een atmosferische 4-cilinder van 122 pk, voor een gewicht van nog geen ton. De cavalerie werd naar de achterwielen gestuurd via een handbak met 5 verzetten. Deze combinatie gaf de Toyota MR2 een speels en sportief rijgedrag, wat perfect paste bij zijn reputatie van leuk speelgoed voor liefhebbers van rijdersauto's.

MG F - 1995 tot 2001

MG F

De MG F - en vervolgens de TF vanaf 2002 - was het antwoord van de Britse constructeur op de Mazda MX5, die de klassieke Britse roadster (een specialiteit van het land) wist te onttronen. Om zich echter te onderscheiden van de Japanner, kreeg de MG F een middenmotor. Hij kwam op de markt in 1995 en was het eerste nieuwe originele model van het merk sinds 1962! Onder de kap was er de keuze tussen een 1.6 van 110 pk en een 1.8 van 120 pk. Het topsegment kreeg een 1.8 van 145 pk, opgepompt tot 157 pk in de Trophy vanaf 2001.

Smart Roadster - 2003 tot 2007

Smart Roadster

Als je van originaliteit, rijden in de open lucht en exclusiviteit houdt, is de Smart Roadster een goede keuze. De Roadster bleef trouw aan de principes van het merk door minuscule dimensies aan te nemen met een lengte van 3,427 m, een breedte van 1,615 m en een hoogte van 1,192 m. Een zakformaat dat hem ook een massa van minder dan 800 kilo gaf, waarmee een goede dynamiek kon worden behaald dankzij zijn achterwielaandrijving. De kracht kwam van een 698 cc grote driecilinder van 61 of 82 pk, voor een topsnelheid van 160 tot 175 km/u. Ook hier had je een afneembaar dak. In 2004 kwam Brabus met een sportieve versie van 101 pk. 

Opel Speedster - 2001 tot 2005

Opel Speedster

De op de Lotus Elise gebaseerde Opel Speedster is waarschijnlijk de meest extreme Opel ooit. Hij nam het aluminium chassis over van de Elise, maar kreeg een eigenzinnig koetswerk volgens de designtaal van het merk begin jaren 2000. De Rover-motor van de Lotus maakte plaats voor een huisgemaakt blok. Eerst een atmosferische 2,2 liter-viercilinder van 147 pk en 203 Nm op 870 kilo, later een 2.0 turbo van 200 pk die hem in hogere sferen bracht qua prestaties, ondanks de 60 kilo extra op de bascule. Met een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100 in iets meer dan 5 seconden was de Opel Speedster Turbo geen kattenpis, waardoor de wendbaarheid van de Elise gekoppeld werd aan een goede duw in de rug.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten