Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Honda stelt e:N2 Concept voor in China

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-11-2022

Geeft Honda, naast een demonstratie van de nieuwste generatie rijhulpsystemen, hier ook een vooruitblik op een toekomstig elektrisch model dat geen SUV zou zijn?

Als opvolger van de Honda e:N-conceptcars die in 2021 werden voorgesteld, geeft ook de Honda e:N2 Concept een voorproefje op de elektrische toekomst van de Japanse constructeur. Dat doet hij met een stijl die het midden houdt tussen een vierdeursberline en een vijfdeurshatchback, met de Tesla Model 3 of de – voor China voorbehouden – Toyota bZ3 in het vizier. Maar de conceptcar is ook de moeite waard voor zijn hulpsysteem voor autonoom rijden (ADAS) Honda Sensing 360.

LEES OOK Honda toont elektrische toekomst met e:N-modellen

Hoekige vormgeving

Deze Honda e:N2 Concept onderscheidt zich in twee opzichten. Enerzijds met zijn proporties, die duidelijk anders zijn dan die van de gebruikelijke SUV's en cross-overs, en ziet hij eruit als iets tussen een vier- en een vijfdeursberline. Dat betekent dat hij lager is, wat de aerodynamica en de efficiëntie ten goede komt. Anderzijds, met zijn hoekige lijnen en zijn zeer specifieke lichtsignatuur. De ontwerpers van Honda hebben gespeeld met symmetrie met lichtgevende randen die de uiteinden van de carrosserie aan de voor- en achterzijde definiëren volgens hetzelfde "H"-patroon, met vooraan een dubbele horizontale balk die samenhangt met het lichtgevende logo en achteraan de verlichte naam Honda. Een snufje dat nu in Europa standaard zou kunnen worden sinds de legalisering ervan.

Merk op dat er vooraan helemaal geen grille meer – de koeling gebeurt door bewegende lamellen in het onderste deel van de bumper om de aerodynamische finesse te optimaliseren. Honda geeft echter niet toe aan de trend van het strandkeiachtige design waarvoor Mercedes of Hyundai hebben gekozen met de EQS of EQE en de Ioniq 6, en in mindere mate zelfs de Tesla Model 3.

 2022 Honda e:N2 Concept

Zeninterieur

Lijkt het exterieur relatief dicht bij serieproductie, dan brengt het interieur de kijker verder in de toekomst, met een uiterst verfijnd dashboard in een lichte kleur op het hoofdgedeelte, geaccentueerd door een antracietkleurige strook. Maar er is helemaal geen zichtbaar scherm. Dat wordt verborgen en gecombineerd met verlichte aanraakbediening en een meer ontwikkeld head-updisplay. Alleen het stuur lijkt eraan te herinneren dat je in een auto zit. Hoewel het niet overdreven is zoals het ‘yoke’-exemplaar van Tesla of Lexus, heeft het een verrassend rechthoekige vorm. Het zengehalte wordt versterkt door het wit van het gerecycleerde en getextureerde materiaal waarmee het grootste deel van het dashboardmeubilair en de zetels zijn bekleed.

 2022 Honda e:N2 Concept

Honda Sensing 360

Het belangrijkste technologische belang van deze Honda e:N2 Concept is het ADAS-systeem van de nieuwe generatie Honda Sensing 360, dat kunstmatige intelligentie gebruikt om de efficiëntie van het arsenaal te verbeteren. Het systeem bestaat uit een frontzichtcamera en vijf millimetergolfradars die effectief zijn over een bereik van 360 graden rond het voertuig, met een groter bereik en grotere precisie. Een van de uitgelichte functies is de "Traveling Prophet", een systeem dat waarschuwt voor naderende voertuigen op kruispunten en knooppunten met beperkt zicht. Maar het systeem kan ook autonoom handelen om van rijstrook te veranderen of snelheid te verminderen in bochten.

2022 Honda e:N2 Concept

Le plaisir toujours présent

Honda laat niet veel los over de specificaties van zijn elektrische conceptcar, maar wel dat het een voorwielaandrijver is op basis van het e:N Architecture F-platform voor elektrische modellen. Honda verzekert echter dat de belangrijkste ontwikkelingscriteria trouw blijven aan het typische rijplezier van het merk, met efficiënte feedback in combinatie met een zeer goed comfortniveau, dat past bij een gezinsauto.

Op het eerste gezicht zou een productieversie van deze conceptcar tegen 2027 op de markt kunnen komen, in eerste instantie in China – waar de Honda e:N2 Concept werd voorgesteld.

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten