Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Honda Civic 5d 1.6 i-DTEC auto.: het miskende alternatief

Geschreven door Xavier Daffe op

De Honda Civic diesel wordt ook geleverd met een automaat met… 9 versnellingen. Test van deze versie over meer dan 2000 km.

Prijs
NB

Geen zin om met een zware en logge SUV te rijden? Maar toch een praktische, comfortabele auto met een grote koffer nodig voor de familie? En dan liefst eentje die aangenaam is bij een levendige rijstijl, simpelweg omdat je van rijden houdt? En bovendien een diesel nodig omdat je een aanzienlijk aantal kilometers per jaar aflegt? Tenslotte ook graag een automaat, omdat dat aangenamer is in de file? Wel, er bestaat een oplossing voor die wensen, en wij hebben hem over meer dan 2000 km uitgeprobeerd: de Honda Civic i-DTEC diesel van 120 pk (109 g CO2/km), gekoppeld aan de 9-trapsautomaat.

Onbekend

Een onbekend model, maar we namen de tijd om hem rustig te herontdekken. En eerlijk gezegd, om met de deur in huis te vallen: hij heeft ons verbaasd. Een rijpositie laag bij de grond (ja, je moet in de auto zakken, en niet er in klimmen als een tractor), ideaal geplaatst achter een stuur dat perfect in de hand valt, waardoor je je snel thuis voelt. Er is geen traditionele versnellingspook, de automaat laat zich bedienen via knoppen op de middenconsole, volgens een zeer logische indeling en die het voordeel bieden van zeer weinig plaats in te nemen. De ergonomie is sterk verbeterd bij deze generatie Civic. Het multimediasysteem is niet top, vooral bij de ingebouwde GPS, maar een smartphone koppelen gaat gemakkelijk en de geluidskwaliteit tijdens het bellen of bij muziek is zeer goed.

Maar de Civic onderscheidt zich vooral met zijn rijgedrag, dat vlot, wendbaar, strak en precies is. De auto plaats je met je vingertoppen, zonder ooit te veel te rollen. Onder zware belasting toont de voortrein zijn potentieel, terwijl de remmen goed zijn afgesteld, gemakkelijk te doseren zijn en krachtig als het nodig is. En het comfort hoeft nooit te lijden onder een overmatige stijfheid, ook al hebben we al beter gezien qua filtrering. Het maakt niet uit, de Civic is een van die zeldzame auto’s die vooral aangenaam zijn om mee te rijden, zonder dat dit plezier schuldig wordt aan een overmatig verbruik.

Miniverbruik

Integendeel, na meer dan 2000 km aan testwerk over niet altijd even gunstige wegen, soms bestaande uit lange afstanden, is het gemiddelde verbruik gestabiliseerd op 5,5 tot 5,7 l/100 km. Wat een autonomie van zo’n 750 km geeft, waardoor deze Civic geschikt is voor lange rijden, vooral omdat de kwaliteit van de zetels, de algemene geluidsisolatie en de ophanging zich geschikt tonen. Natuurlijk is niet alles perfect. Bij lage snelheden verslikt de 9-trapsautomaat zich soms in zijn versnellingen, twijfelt hij, vergist hij zich, wacht hij wat te lang, schokt hij plots, enzovoort. En onder vollast, plankgas dus, is de diesel wat te ruw, te luid. We kennen meer geraffineerde exemplaren. Maar in alle andere gevallen speelt de bak onmerkbaar met de versnellingen, staat hij toe om verschillende keren terug te schakelen en bij snelwegsnelheden is de lange 9e versnelling goed om het toerental te verlagen en daarmee het geluid en het verbruik binnen de perken te houden.

Ons verdict

Kortom, hij is leuk om te rijden, zuinig in gebruik, praktisch voor elke dag, veelzijdig, goed gebouwd en goed afgewerkt. De Civic diesel met automaat is een aanbod dat niet mag worden overgeslagen voor wie geen monovolume, of nog erger, een SUV wilt. En met een al zeer goed uitgeruste instapper voor €29.950, is deze Civic diesel met automaat een origineel en overtuigend aanbod tegenover de eeuwige Golf 1.6 TDI 115 (die er niet meer is als DSG door de WLTP), de 308 1.5 HDi EAT8, de Mégane 1.5 dCi EDC en de Focus 1.5 TDCi A, allemaal in min of meer dezelfde prijsklasse. Waarom zou je zoals iedereen doen?

In dit artikel : Honda, Honda Civic

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker