Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / E-GMP: het elektrische platform van Hyundai op 400-800 V

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-12-2020

De Koreaanse Hyundai-groep (Hyundai, Kia, Genesis) heeft een nieuw platform ontworpen voor elektrische wagens. E-GMP moet niet enkel de autonomie verbeteren, maar ook de laadsnelheid.

400 km aan autonomie na slechts 18 minuten laden. Dat is de belofte die de Hyundai-groep maakt met zijn nieuwe E-GMP-platform. Deze architectuur voor elektrische wagens zal de basis vormen van de toekomstige Hyundai Ioniq, maar hij zal ook gebruikt worden door Kia. In totaal moet een twintigtal modellen in verschillende segmenten ervan profiteren tegen 2025. Er komt zelfs een 'high performance'-model die in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u zal kunnen sprinten, met een topsnelheid van 260 km/u. Een ander voordeel van E-GMP is de mogelijkheid om auto's te kunnen bouwen met een WLTP-autonomie van 500 km met een meervoudig en tweerichtingslaadsysteem.

Minder dan 30 minuten wachten

Aan een laadpaal van 350 kW moet het mogelijk zijn om 80% van de batterij op te laden, ofwel 400 km, in een kleine 20 minuten. Je raakt al 100 km ver in 5 minuten tijd. Het platform werkt met een laadcapaciteit van 800 volt, maar ook 400 V is mogelijk zonder extra componenten of adapters. Het is een gepatenteerde technologie 'exclusief' voor de Zuid-Koreanen. Hij gebruikt de motor en de omvormer om de spanning te verhogen van 400 naar 800 V en om een stabiele lading te verzekeren. De elektrische auto's op het E-GMP-platform zullen ook thuis kunnen dienen als noodstroomvoorziening in geval van stroompanne. De V2L-functie kan stroom voorzien met een spanning van 110/220V voor een maximaal vermogen van 3,5 kW.

2- of 4-wielaandrijving

De batterijmodule is opgebouwd uit standaardcellen in de vorm van zakjes. Hij kan worden aangepast en verpakt in verschillende hoeveelheden, afhankelijk van de grootte en de noden van elk model. Daarmee zou de groep in theorie ook stadswagens of compacte modellen kunnen uitbrengen met een kleinere autonomie. Tenslotte is E-GMP opgebouwd als achterwielaangedreven platform, maar vierwielaandrijving is ook mogelijk met een tweede elektromotor op de vooras. 

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten