Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai i30 Fastback : Charmeoffensief

Met de nieuwe i30 leek Hyundai zich uit marktconformisme te verschansen achter een relatief neutraal ‘Euro-design’. De nieuwe Fastback-versie tapt qua looks echter uit een ander vaatje.

22.499 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wij laten u graag zelf oordelen over de looks van deze i30 Fastback, maar we kunnen zonder overdreven enthousiasme stellen dat Hyundai hier een – letterlijk en figuurlijk –mooie verrassing uit zijn hoed tovert. Nadat ze eerst de i30 hatchback en Wagon op onze markt loslieten, waagden de marketingstrategen van het Koreaanse merk zich aan een derde koetswerkvariant. Daarvoor durfden ze het aan om inspiratie te gaan zoeken bij Duitse premiummodellen (Mercedes CLA, en zelfs de BMW 6-Reeks Gran Turismo) om het model boven de grijze massa te doen uitstijgen en er meteen ook de enige ‘vijfdeurscoupé’ in het segment van de compacte middenklasseberlines van te maken. Geen gemakkelijke oefening en het resultaat is daarom des te lovenswaardiger. Of deze i30 met duikende achtersteven een femme fatale is, daarover zal de markt beslissen, maar deze knappe mix van classicisme en sportiviteit levert deze Hyundai in elk geval een sterke persoonlijkheid op. 

De wielbasis werd overgenomen van de hatchback (en de Wagon), maar de Fastback is wel 11 centimeter langer, terwijl het dak bijna 3 centimeter lager ligt. Het onderstel werd met 5 millimeter verlaagd en de veren zijn 15 procent stugger, wat in combinatie met de duikende daklijn en nieuwe proporties niet enkel voor een gespierdere en voornamere uitstraling zorgt, maar ook voor meer stabiliteit en minder rolneiging in bochten. Met uitzondering van de N zou de i30 Fastback zomaar eens de leukst rijdende i30 kunnen zijn.

  • Geslaagde lijn, persoonlijkheid
  • Betaalbare vijfdeurscoupé
  • Weggedrag, dynamiek
  • Beperkt zicht naar achteren
  • Gewaagde stijloefening
  • Nog geen dieselversie

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30

Geschreven door op