Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Hyundai Kona 1.6 CRDi: Extraatje

Geschreven door Felix Bouland op

Na nog maar een jaar op onze wegen krijgt de Hyundai Kona al een update, toch wat het motoraanbod betreft. De funky kleine SUV is voortaan ook verkrijgbaar met een diesel onder de kap.

Het concept

De Hyundai Kona krijgt na anderhalf jaar in de showrooms al een kleine update. Nets spectaculairs overigens, want de update omvat alleen een nieuw dieselblok. Een echte facelift in het midden van zijn carrière krijgt de kleine Koreaanse SUV pas over enkele jaren. De Hyundai rust op een volledig nieuw onderstel met een meerarmige achteras, en is als optie verkrijgbaar met vierwielaandrijving. De avontuurlijke look die hij zich aanmeet met zijn kunststof wielkastbeschermers is dus niet gewoon stoerdoenerij. Met zijn funky snoet, zijn gescheiden koplampen en zijn bruisende kleurtjes zette hij de stijlcodes van het merk op zijn kop. Met zijn verfrissende verschijning bracht hij dan ook wat leven in de brouwerij. 

Wat er verandert

Van buitenaf is deze update – net als binnenin trouwens – volledig onmerkbaar… tot je de startknop indrukt. Dan laat de kleine SUV zijn rauwe zelfontbranderstem horen met zijn nieuwe viercilinder-diesel van 1,6 liter. Die bestaat in twee versies, met 115 pk en 275 Nm en met 136 pk en 320 Nm. In het eerste geval kunnen uitsluitend de voorwielen worden aangedreven en moet je het stellen met een manuele versnellingsbak, terwijl de tweede enkel te krijgen is met een gerobotiseerde bak met zeven verhoudingen en als optie geleverd kan worden met vierwielaandrijving. Deze dieselmotor verschijnt eerst in de Kona, maar zal mettertijd in heel het gamma de oude 1.7 CRDi vervangen (net als bij dochtermerk Kia trouwens). 

Hoe hij rijdt

Deze kleine 1.6 introduceert ook een technologie die Hyundai SmartStream werd gedoopt. Dat wil gewoon zeggen dat de Koreaanse ingenieurs deze motor geoptimaliseerd hebben, met name door de interne wrijving terug te dringen. Met als resultaat normcijfers (teruggerekend naar NEDC) die alles bij elkaar relatief laag zijn. Zo schuift de 115 pk-variant een normgemiddelde van 4,1 l/100 km naar voren (CO2-uitstoot van 109 g/km), terwijl dat voor de andere variant 4,2 l/100 km is (112 g/km).

In de praktijk blijkt de 1.6 opgewassen tegen zijn taak. Hij voelt weliswaar niet aan als een bliksemschicht, maar zijn volle karakter en zijn koppel maken een relaxte en vloeiende rijstijl mogelijk. Doordat hij erg elastisch is bij lage toeren, hoef je niet per se terug te schakelen zodra je onder de 1.500 o/m terechtkomt. Bovendien blijkt deze Hyundai-motor relatief discreet. Natuurlijk kan hij zijn aard niet verbergen en laat hij zijn dieselklanten wel horen onder belasting, maar de geluiddemping is goed.

Ons verdict

Met zijn nieuwe dieselmotor vult de Kona zijn motoraanbod verder aan, en daar blijft het niet bij. Eén ding staat vast: de fabrieken, die het al moeilijk hadden om aan de vraag te voldoen, zullen nog een tandje moeten bijsteken…

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars