Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 115 BlueDrive

De Hyundai i40 Wagon ziet er goed uit en is - op papier alvast - veelbelovend. Een Koreaanse break die minstens even begeerlijk is als functioneel: wie had dat enkele jaren geleden kunnen denken?

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi 115 BlueDrive #1
Prijs
NB
  • Score redactie 15.02/20

Overzicht :

Het chassis en interieur van de i40 zijn volledig nieuw, waarbij Hyundai er zoals bij de meeste van zijn imodellen op wijst dat de auto grotendeels is ontwikkeld door het Europese R&D-centrum in Rüsselsheim (in Duitsland). Naast een hele rist technische aspecten waarmee rekening is gehouden om beter te voldoen aan de verwachtingen op het Oude Continent, pakken de Koreanen voor deze i40 ook uit met een bijzonder geïnspireerd design. Europees designchef Thomas Bürkle mag dan al veel minder expliciet gemediatiseerd worden dan zijn evenknie Peter Schreyer bij zutermerk Kia, de man heeft recht in de roos heeft geschoten. De Fluidic Sculpture-designtaal van deze i40 is geslaagd en de auto straalt een echte persoonlijkheid uit. Met zijn lengte van 4,77 meter is de i40 Wagon weliswaar 3 centimeter groter dan de nog te lanceren berline, maar is hij niettemin korter dan hij lijkt en situeert hij zich bij de compactste breaks in het segment.

Rijgedrag: 145/200

De 1.7 CRDi 115 is sowieso behept met het Blue Drive-label, zodat hij een erg beperkte CO2-uitstoot van 113 g/km neerzet. Hij is soepel vanaf de laagste toerentallen - dankzij 260 Nm die al paraat staat bij 1.250 o/m - en heeft rivalen met een grotere cilinderinhoud niets te benijden. Bovendien wordt hij goed bijgestaan door een versnellingsbak met een aangename bediening en een aangepaste spreiding. De afstelling van het stuur laat daarentegen te wensen over.

Veiligheid: 155/200

Met zeven airbags, actieve hoofdsteunen voorin en standaard ESP is de i40 Wagon vrij goed bedeeld op veiligheidsvlak. Er valt ook niets aan te merken op het onderstel, dat doet wat ervan wordt gevraagd en nooit verraderlijk wordt. Enkel de 'groene' Hankooks stellen teleur door hun beperkte grip op een nat of glibberig wegdek. Verder vertoont de i40 Wagon een evenwichtig weggedrag dat voor de meerderheid zou moeten voldoen, zelfs voor de meest enthousiaste bestuurders.

Comfort: 156/200

Het ophangingscomfort is doorgaans overtuigend, al had het chassis kleine wegoneffenheden iets beter mogen filteren. De geluiddemping is vrij geslaagd, terwijl je door de goede steun van de stoelen en de uitgebreide verstelbaarheid van de stuurkolom een goede rijhouding kunt vinden. Het interieur maakt meteen een ruime indruk, die wordt bevestigd door onze metingen. Elke passagier zit goed, terwijl de algemene ergonomie bijzonder verzorgd is.

Functionaliteit: 151/200

De gestrekte lijnen hebben zo hun gevolgen voor het zicht rondom. Van de twee uitrustingsniveaus Lounge en Style is het zonder twijfel beter om de voorkeur te geven aan het tweede, dat niet veel duurder is, maar wel beduidend beter uitgerust. We benadrukken ook de enorme vooruitgang van Hyundai qua materiaalkeuze en afwerking. Qua koffer is de i40 perfect afgestemd op de concurrentie qua inhoud, maar hij geeft voorrang aan toegankelijkheid en moduleerbaarheid.

Budget: 145/200

Ons verbruiksgemiddelde voor de hele test van 6,7 l/100 km is zeker niet overdreven gezien het formaat van de auto en het rijplezier dat de 1.7 CRDi biedt. De garantie van vijf jaar geeft gemoedsrust, terwijl de onderhoudsintervallen niet kleiner zijn dan elders. De instapprijs van de i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Drive (26.499 euro) is niet zo scherp als gewoonlijk. We betreuren ook het feit dat opties in packs worden aangeboden, wat altijd erg beperkend werkt.

Besluit: 752/1000

Hyundai brengt ons met de i40 Wagon niet alleen eindelijk een break die aangenaam is om naar te kijken, maar ook een auto die goed doordacht is voor gezinnen en bedrijven. Deze Koreaan, die op meerdere vlakken aangenaam om mee te leven en geruststellend is, biedt bovendien veel rijplezier, terwijl hij toch zuinig blijft dankzij zijn welopgevoede 1.7 CRDi 115. Met 26.499 euro voor deze Blue Drive-diesel is de instapprijs echter ook niet meer zo scherp als vroeger... We zullen er ongetwijfeld mee moeten leren leven, aangezien de Koreanen vooral kwaliteit als verkoopargument willen uitspelen. En voor één keer gaan we hen dat absoluut niet kwalijk nemen.

  • Verzorgd design en interieur
  • Binnenruimte, praktische koffer
  • Soepele en zuinige motor
  • Ergonomie, comfort en steun van voorstoelen
  • Afwerkings- en assemblagekwaliteit
  • Vijf jaar garantie
  • Ophangingscomfort, filtering kunnen beter
  • Te kunstmatig stuurgevoel
  • Trekkracht (banden) op glibberig wegdek
  • Nog wat afwerkings- en assemblagedetails
  • Zicht (schuin) achteruit
  • Beperkend optiebeleid

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i40

Geschreven door op

De concurrenten