Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / ISUZU D-MAX 1.9 D : Vlucht vooruit

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Terwijl andere spelers in het pick-upsegment de downsizing alweer hebben gelaten voor wat ze is, ruilt Isuzu de 2,5-literdiesel in zijn D-Max in voor een 1.9. Een oordeelkundige beslissing in afwachting van nieuwe fiscale regels?

Pick-ups zijn in de eerste plaats werkpaarden, bedoeld om zware lasten te vervoeren of te slepen zonder een krimp te geven – zelfs op zwaar terrein – en als dusdanig zweren ze bij grote motoren. Met een goedkeurend knikje van onze fiscus, die hen vrijstelt van belasting op inverkeerstelling en hen een bespottelijk lage verkeersbelasting oplegt, waarvan het bedrag afhangt van het maximaal toegelaten gewicht (MTM) in plaats van de cilinderinhoud. Kortom, een pick-up koop je met een dikke motor in de neus. Kijk maar naar de Ford Ranger, zowel in België als in heel Europa de meest verkochte pick-up, waar de dikke 3.2-vijfcilinderdiesel bijna de volledige verkoop voor zijn rekening neemt. En ook bij Volkswagen kunnen ze ervan meespreken: nadat het Duitse merk een hele poos lang het segment probeerde te veroveren met een Amarok met tweeliter-TDI, wordt VW’s pick-up intussen enkel nog aangeboden met een dikke V6-diesel van 3 liter. 

En toch zijn ze er bij Isuzu van overtuigd dat de overheden zich opmaken om een eind te maken aan de fiscale gunstmaatregelen. Om te anticiperen op een mogelijke strengere aanpak door de fiscus ruilt de onvermoeibare D-Max daarom zijn 2,5 liter grote diesel in voor een gloednieuwe 1.9, waarvoor de Japanners van een blanco blad vertrokken. De 1.9 D behoudt het vermogen van zijn voorganger (164 pk, een winst van 1 pk’tje) en blijft een referentie als het op sleepvermogen aankomt (3,5 ton). 

Maar deze nieuwe motor heeft nog meer pijlen op zijn boog. Zo voldoet hij aan de Euro 6-normen zonder een beroep te doen op additieven als AdBlue, en drukt hij het verbruik van de D-Max met 4 tot 16 procent, afhankelijk van de versie (al blijft de CO2-uitstoot nog altijd maar matig voor dit segment). Isuzu beweert verder nog dat de onderhoudskosten van de nieuwe motor lager liggen en dat hij betrouwbaarder zou zijn (dankzij onder meer hydraulische klepstoters, met grafiet beklede zuigers en een beschermende coating voor de cilinderwanden), twee aspecten waaraan professionele klanten veel belang hechten. Zeker omdat de D-Max 1.9 D ook nog eens vijf jaar waarborg geniet, waarbij het maximale aantal kilometers werd opgetrokken van 150.000 naar 200.000 kilometer.

  • Aantrekkelijke prijs
  • Waarborg van 5 jaar of 200.000 km
  • Sleepvermogen
  • Geen grote motor verkrijgbaar
  • Minder koppelrijk dan voorganger
  • Basic en gedateerd ogend interieur

In dit artikel : Isuzu, Isuzu D-Max

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars