Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Ford Ranger 2.2 TDCi, Isuzu D-Max 2.5, Mitsubishi L200 DI-D HP, Nissan Navara V6 dCi, SsangYong Actyon Sports, Toyota Hilux 3.0 D-4D & Volkswagen Amarok 2.0 TDI 170 : Dubbel praktisch

Een pick-up met dubbele cabine lijkt het ideale compromis voor wie vaak zware lasten moet vervoeren of slepen, maar toch nog plaats wil voor passagiers. Of zijn er ook nadelen aan verbonden?

Overzicht :

Met het ‘kleine’ salon van Brussel in aantocht, waar de bedrijfsvoertuigen de aandacht opeisen, leek het ons een goed idee een vergelijkende test te organiseren rond pick-ups. Dergelijke werkpaarden weten immers heel wat mensen te verleiden. In het laatste volledige verkoopjaar (2011) werden er in België 3.594 exemplaren verkocht, goed voor bijna zes procent van het segment van de lichtevrachtvoertuigen (laadvermogen minder dan 3,5 ton) en voor 0,6 procent van de totale automarkt.

De vier jongste jaren vonden in ons land dus zo’n 11.000 nieuwe pick-ups – die een stabiele niche vormen, verdeeld over negen constructeurs – een eigenaar. Dat zijn niet enkel professionals, voor wie een pick-up een werkinstrument is: het gaat steeds vaker om particulieren die op zoek zijn naar een vervangmiddel voor een personenwagen, die een ware fiscale melkkoe is geworden. Al brengt zo’n kleine vrachtauto – die doorgaans is uitgerust met een inschakelbare vierwielaandrijving – toch enkele ongemakken met zich mee: zijn grote lengte (meer dan vijf meter) en enorme draaicirkel werken ontradend voor stadsbewoners die niet permanent een grote parkeerplaats ter beschikking hebben.

Voor deze vergelijkende test verzamelden we de op onze markt verkrijgbare pickups met dubbele cabine en een dieselmotor. Vier daarvan bestaan al langer en hebben we trouwens al eens getest bij een soortgelijke zeskamp – in de sneeuw – ter gelegenheid van het vorige salon voor bedrijfsen vrijetijdsvoertuigen, begin januari 2011. Sindsdien onderging de Toyota Hilux een lichte facelift en werd zijn uitrusting uitgebreid. De Nissan Navara kreeg ondertussen een V6-dCi van Renault, terwijl de Mitsubishi L200 zich net als de andere Japanners schikte naar de Euro 5-norm door een partikelfilter te monteren. En de Volkswagen Amarok kreeg er een achttrapsautomaat bij die werkelijk de moeite waard is. Dat was trouwens de aanleiding om ook de andere testauto’s aan bod te laten komen met zo’n overbrenging.

De bewering dat een automaat met een hydraulische koppelomvormer de verfijning en het werkingscomfort vergroot, is nog meer waar in een pick-up, die met een manuele versnellingsbak de neiging heeft om schokkend te gaan steigeren wanneer je stevig optrekt in de lagere versnellingen. De pick-upversie met dubbele cabine van de Land Rover Defender, de ouderdomsdeken van het segment, is echter enkel verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak, en was dus sowieso uitgesloten voor deze kleine uitstap. Dat kwam goed uit, want we zijn er nog nooit in geslaagd om een dergelijke versie van de invoerder los te krijgen. Nochtans wist deze zeldzame vogel de afgelopen vier jaar bij ons toch nog 266 trouwe fans – ongetwijfeld professionele gebruikers – te verleiden.

De drie andere hoofdrolspelers zijn nieuwe modellen die het voorbije jaar op de markt kwamen. De Ford Ranger, die nog steeds wordt gebouwd op dezelfde basis als de (nieuwe) Mazda BT-50 – die in België niet wordt ingevoerd (overstromingen in Thailand hebben de beschikbare aantallen beperkt) – vertrok van een blanco blad met zijn eigen palet aan TDCi-motoren. De Isuzu D-Max is eveneens volledig nieuw. De SsangYong Actyon Sports van zijn kant is een technisch en esthetisch verbeterde versie van zijn voorganger.

Geschreven door op