Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Pininfarina Jaguar XJ12

Geschreven door Kevin Kersemans op 29-12-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1973 stammende Pininfarina Jaguar XJ12 op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

De XJ6 die in 1968 de Jaguar MkII en de S-Type opvolgde, werd bijzonder goed onthaald en werd zowat beschouwd als het toonbeeld van Britse elegantie. Zozeer zelfs dat deze XJ het maar liefst 24 jaar heeft uitgezongen – weliswaar met twee grondige facelifts. Maar toen de Britse constructeur het model in 1972 voorzag van de V12 uit de E-Type in plaats van zijn zescilinder-in-lijn, voelden ze bij Pininfarina de nood om rond die mechanische basis een nieuw koetswerk te ontwerpen.

Het resultaat werd in 1973 voorgesteld op het salon van Londen. In vergelijking met de XJ12 zoals hij bij Jaguar van de band was gerold, was het prototype van het Italiaanse designhuis – dat overigens volledig op eigen initiatief had gehandeld – veel hoekiger. Pininfarina-designer Paolo Martin, van wiens hand onder andere ook de Fiat 130 Coupé was, had weinig overgelaten van de wulpse lijnen van de Brit.

In tegenstelling tot de hierboven genoemde coupé uit Turijn viel de Pininfarina XJ12 dan ook maar een lauwe ontvangst te beurt – naar verluidt zou Sergio Pininfarina in hoogsteigen persoon de designers van het Britse merk zelfs hebben ingefluisterd dat ze het maar beter bij hun eigen ontwerp konden houden.

Toch zitten er ook wat geslaagde elementen in de Pininfarina XJ12, zoals de manier waarop het dak afloopt, terwijl ook de achterpartij best origineel is – maar, toegegeven, veel minder elegant dan de kenmerkende achtersteven van de oorspronkelijke Jaguar XJ. Van opzij gezien doet hij een heel klein beetje denken aan een Ferrari 400, van voren dan weer aan een Lancia Gamma Berlina.

Vervolg

Het is uiteindelijk bij één enkel exemplaar van dit prototype gebleven, maar toch is het werk van Martin niet helemaal voor niets geweest. Eind jaren 70 kreeg Pininfarina immers de opdracht om de XJ een flinke maar toch subtiele facelift te geven. Die Series III volgde in 1979 de Series II op en bleef met zijn V12 onder de motorkap in productie tot 1992.

Het design van de XJ40 die in 1986 de fakkel moest overnemen, nam immers trekjes over van het Pininfarina-prototype, met name de voorpartij met zijn grote rechthoekige koplampen en zijn brede radiatorrooster. Maar ook was zijn koetswerk veel strakker dan dat van zijn voorganger, waardoor hij door de conservatieve Jaguar-klanten wat te modern werd bevonden...

Voor hen hield de constructeur de V12-versie van de XJ Series III dus nog in het gamma. Na de XJ40 knoopte de XJ 'X300' vanaf 1994 opnieuw aan met een gewelfder koetswerk, en de rest is geschiedenis...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten