Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Tuning / Jaguar XJ-C wordt prachtige restomod

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-11-2021

De Jaguar XJ-C, waarvan er tussen 1975 en 1978 amper 10.500 exemplaren verkocht werden, vormt de basis van een nieuwe restomod van Carlex Design. 

Carlex Design heeft veel ervaring met restomods, hedendaagse interpretaties van klassieke modellen. De Poolse tuner heeft zich nu over de Jaguar XJ-C ontfermd, een van de minder bekende modellen uit het portfolio van de Britse constructeur. Het is een coupéversie van de XJ Series II die verkocht werd tussen 1975 en 1978. In die periode vonden amper 10.500 exemplaren een eigenaar. Je kent de Jaguar XJ-C misschien ook als Daimler (Sovereign) Double Six Coupé.

Op het eerste gezicht bleef het koetswerk van de Jaguar XJ-C nagenoeg onaangeroerd, toch als je voorbij de wat karikaturale wielen en de uitgeklopte wielkasten kan kijken. Kijk nog eens en je merkt de talloze modificaties aan het originele ontwerp. De voorzijde krijgt hedendaagse koplampen met ledtechnologie, Carlex Design verfijnde ook het chroomwerk van het radiatorrooster en ventilatiestrook onderaan de herwerkte voorbumper. Achteraan deze restomod kijk je naar verduisterde achterlichtblokken en naar twee dubbele uitlaatpijpen die verpakt werden in een diffusor.

Carlex Design Jaguar XJ-C

V12? Of maar een V8?

Binnenin de Jaguar XJ-C trekt Carlex Design de registers volledig open. Hout en leder maken de dienst uit, waardoor er een ouderwets sfeertje ontstaat. Maar de tellers zijn digitaal, want een echte restomod verzoent het heden met het verleden. Of toch ook overal gelukt is, beschouwen we makkelijkshalve als een kwestie van smaak.

De originele Jaguar XJ-C was te bestellen met een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 4,2 liter. De topversie had een 5,3 liter-V12 tussen de voorwielen liggen. Maar Carlex Design zegent deze roofkat met een modernere V8-krachtbron die een vermogen van 400 pk naar de achterwielen stuurt. Verder noteren we een sportophanging met modern remsyteem, zodat die power ook min of meer efficiënt aangewend kan worden.

Carlex Design plant een handvol exemplaren van deze Jaguar XJ-C. Maar een prijskaartje vergeten ze er nog even bij te vermelden.

Carlex Design Jaguar XJ-C

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten