Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Jaguar XE SV Project 8: Wildebras

Geschreven door Jalil Chaouite op

Na de erg mooie Project 7 wilde de afdeling Special Vehicles Operations van de JLR-groep nog een stapje verder gaan. Ze namen een XE onder handen en gaven hem de krachtigste motor ooit in een serie-Jaguar.

Toen SVO groen licht kreeg om een auto te ontwikkelen die de meest performante Jaguar ooit moest worden, viel hun blik niet op een SUV, noch op de coupé F-Type. In plaats daarvan kozen ze de berline XE als basis voor een waanzinnig project dat Project 8 gedoopt werd. Daarna volgden anderhalf jaar van intensieve ontwikkeling waarin elke vierkante centimeter van de auto werd bestudeerd, herzien en vervolgens aangepast met één doel voor ogen: van de Project 8 een instrument voor op circuit maken, maar niet raken aan zijn berlinekarakter en zijn vier zitplaatsen. Want ja, het gaat wel degelijk om een productieauto. Beperkt tot 300 exemplaren weliswaar, maar perfect gehomologeerd voor de openbare weg.

Functioneel

Er kon geen sprake van zijn de stroomlijn op te offeren voor de stijl. Alle addenda waarmee de auto behangen is, zijn volledig functioneel en helpen ofwel om neerwaartse druk te genereren bij hoge snelheid (122 kilo bij 300 km/h), ofwel om de luchtweerstandscoëfficiënt te drukken. Net als Porsche voor de 911 GT3 is Jaguar zo slim geweest om de splitter vooraan als een slijtageonderdeel te beschouwen zodat hij indien nodig makkelijk vervangen kan worden. Die laatste kan (manueel) 60 millimeter langer worden gemaakt afhankelijk van het circuit. Ook kan de hoek van de spoiler worden aangepast om de stroomlijn te verbeteren of de neerwaartse druk te verhogen. De flink verbrede sporen (de voorste met 24 millimeter, de achterste met 73 millimeter) maakten verder spatborden op maat noodzakelijk om de banden van respectievelijk 265 en 305 millimeter te huisvesten. In werkelijkheid is de XE echter voor meer dan 75 procent nieuw. Zo werden de koplampen enkele millimeter naar voren geschoven om de motor meer plaats te geven. De achterdeuren kunnen nog altijd gebruikt worden, maar het vergde wel uren werk en aanpassing om ze perfect te doe aansluiten op de vormen van de vleugels. Niets werd aan het toeval overgelaten.

Sensatiemachine

Van bij de eerste meters verbaast de Project 8 door het gemak waarmee hij zich laat besturen. Hij is geenszins intimiderend, maar boezemt onmiddellijk vertrouwen in en komt nooit listig uit de hoek. Ondanks het gewicht van 1.745 kilo heb je echt de indruk een geheel te vormen met de auto dankzij een stuurinrichting die zowel consistent als nauwkeurig is, terwijl koetswerkbewegingen tot nihil werden herleid.

Maar zelfs zonder race-ervaring betrap je jezelf erop dat je steeds harder de bocht induikt, naarmate je vertrouwd raakt met de erg gezonde reacties van de auto. De ophanging doet een beroep op Bilstein-schokdempers met een specifieke afstelling, gecombineerd met Eibach-veren.

Met de knop waarmee je de rijmodi selecteert (die het stuur, de gasrespons, de ophanging, de wieltreinen, de stabiliteitscontrole, enzovoort beïnvloeden), in Track wordt standaard het volle koppel naar de achterwielen gestuurd. Alleen bij gripverlies gaat er ook nog wat naar de voortrein. Dat gebeurt in de grootste transparantie en helpt deze Jaguar gewoon om als een kogel uit de bocht te schieten.

5.0-V8, 600 pk en 700 Nm

Om de grip te breken en de Project 8 te doen driften moet je dus in je handen spuwen en hem geweldig provoceren. Een goed gemikte stoot gas in de bocht zal niet volstaan om hem van zijn stuk te brengen, ondanks de monsterachtige compressor-V8 van 5,0 liter en 600 pk onder de motorkap. Een vat vol vermogen met bovendien 700 Nm aan koppel dat de XE in een raket verandert en hem voortstuwt tot 320 km/u. Van bij de laagste toerentallen gromt hij als een woesteling en daarna schreeuwt hij het uit als een bezetene tot meer dan 6.500 o/m, wat onvermijdelijk een zalige glimlach op je gezicht tovert telkens je het gaspedaal intrapt.

Om al dat geweld in te tomen heeft SVO enorme koolstofceramische remschijven gemonteerd, de voorste van 400 millimeter en de achterste van 396 millimeter. De voorste exemplaren worden bediend door klauwen met zes zuigers, de achterste met klauwen met één zuigers. Ronde na ronde blijken ze tegen hun taak opgewassen en bovendien makkelijk te doseren.

Veelzijdig

De Engelsen hebben niet alleen een ongelofelijk efficiënte en amusante berline gecreëerd voor op circuit, maar ze stonden er ook op dat we de Project 8 meenamen voor een ritje op de openbare weg. En verrassend genoeg bleek de XE daar volgzaam, haast onhoorbaar bij lage snelheid en ongelofelijk toegeeflijk op oneffenheden in het wegdek. U leest het goed: we zouden hem nu niet comfortabel noemen, maar ermee op Portugese secundaire wegen rijden die in een niet al te beste staat verkeren, was helemaal niet zo’n straf als we hadden kunnen denken.

Ons verdict

De Jaguar XE SV Project 8 is een puur genot voor de ingenieurs, die zich niet hoefden in te houden en een speeltje voor grote kinderen mochten bouwen dat bedwelmend is en toch dagelijks bruikbaar. Echte concurrenten heeft hij niet in zijn segment, want hij mikt op gefortuneerde liefhebbers die zomaar eventjes 183.000 euro kunnen ophoesten voor een auto die even atypisch als praktisch is.

In dit artikel : Jaguar, Jaguar XE

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars