Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Jaguar I-Pace EV400 : De eerste échte Tesla-rivaal

Lange tijd heeft Tesla bijna het alleenrecht gehad van de volledig elektrisch aangedreven auto in het hogere marktsegment. Daarin komt nu verandering: de eerste concurrent van een ‘klassieke’ constructeur is de Jaguar I-Pace. Wij onderwierpen hem aan onze bekende testprocedure.

80.800 €
  • Score redactie 16.19/20

Overzicht :

Met zijn lengte van nauwelijks 4,7 meter is de I-Pace beduidend kleiner dan een Tesla Model S of Model X (die respectievelijk 4,98 en 5,05 meter lang zijn en ook zo’n 7 tot 10 centimeter breder zijn). In feite zijn de afmetingen van de I-Pace vergelijkbaar met die van de Model 3, die nu toch al een aardig tijdje op zich laat wachten. Maar met net geen drie meter heeft de I-Pace dan weer wel een langere wielbasis dan beide grote Tesla’s, en door zijn lage daklijn en vrij hoog opgetrokken gordellijn lijkt hij wel groter dan hij is. Vandaar dat we hem, ook bij (tijdelijk) gebrek aan andere ernstige rivalen, toch gemeten hebben aan het elektrische duo uit Californië.

De officiële benaming van de auto is I-Pace EV400, waarbij de modelbenaming staat voor Electric Vehicle 400, want beide elektrische motoren leveren samen 400 pk. Het laat veronderstellen dat er nog varianten in de pijplijn zitten met andere vermogens. Er zijn al geruchten over een instapversie met minder krachtige motoren (één of twee), maar als de auto het verhoopte succes zou oogsten, dan zien we Jaguar ook nog wel een SVR-variant uit zijn hoed toveren. Ook bij Tesla heb je verschillende vermogensvarianten en zelfs batterijversies van alle modellen.

De I-Pace staat op een eigen onderstel. De structuur en het koetswerk zijn grotendeels uit lichte materialen vervaardigd, hoofdzakelijk aluminium, maar ook uit kunststoffen. De auto biedt plaats aan vijf inzittenden en wordt voortbewogen door twee even sterke elektromotoren, één voor- en één achteraan, die elk hun eigen as aandrijven, zodat de auto de facto een permanente vierwielaandrijver is. Visueel ziet hij er heel gestrekt uit, door de lage daklijn, maar in feite hebben we hier te maken met een zogenaamde cross-over, een mix van een gewone berline en een SUV. De I-Pace kan een goede Cx-waarde van 0,29 voorleggen, maar dat is zeker geen record.

  • Zeer goede prestaties
  • Rijcapaciteiten op elke ondergrond
  • Rijgemak en comfort
  • Uitgebreide connectiviteit
  • Attractieve vormgeving, functionaliteit
  • Niet goedkoop
  • Snelladen niet zo evident
  • Zicht naar achteren
  • Rijbereik bij sportieve rijstijl
  • Beperkt aanhangergewicht

In dit artikel : Jaguar, Jaguar I-pace

Geschreven door op