Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Strategisch plan FCA: focus op merken met grootste potentieel

Geschreven door Jean-François Christiaens op 01-06-2018

Zoals beloofd heeft Sergio Marchionne vandaag zijn strategische plannen tot 2022 voor de groep Fiat-Chrysler onthuld. De opvallende autobaas legde vooral de nadruk op de merken met veel potentieel… en zei niets over Fiat of Chrysler.

Vandaag 1 juni 2018 is een heel belangrijke dag voor FCA: op deze dag onthult Sergio Marchionne de grote lijnen van het strategisch plan dat hij voor Fiat Chrysler Automobiles heeft uitgestippeld. Dat moet opmerkelijke veranderingen met zich meebrengen tegen 2022 en vervangt het vorige plan, dat in 2014 werd voorgesteld. Deze namiddag zou nog nieuwe informatie publiek worden gemaakt, maar na de persconferentie van daarnet kunnen we al een eerste balans opmaken.

Geen plan voor Fiat of Chrysler

De eerste verrassing: Sergio Marchionne concentreerde zich tot nog toe op de merken Jeep, Maserati, Ram (het ‘utilitaire’ merk van de groep in Noord-Amerika, dat vooral pick-ups verkoopt die vroeger onder de merknaam Dodge vielen) en Alfa Romeo. Over Fiat en Chrysler werd in alle talen gezwegen. Niet bepaald geruststellend voor de toekomstperspectieven van beide merken…

Jeep

Voor Jeep ligt de lat hoog, want de groep hoopt er de hele markt mee te kunnen dekken door tegen 2022 nog drie nieuwe segmenten aan te boren (waaronder dat van de mini-SUV’s, met een model nog onder de huidige Renegade). We vernemen verder dat Jeep tot het eind van het plan elk jaar 2 nieuwe modellen wil lanceren, waaronder 10 hybrides en 4 zuiver elektrische modellen. Vanaf 2021 zou het merk ook in heel zijn gamma een geëlektrificeerde aandrijflijn aanbieden. Ander interessant nieuws: tegen 2021 moet autonoom rijden niveau 3 beschikbaar zijn bij Jeep.

Ram

Na Jeep had Marchionne het over het “jonge merk” Ram. Dat verkoopt de voormalige pick-ups van het Dodge-gamma maar ook een aantal Fiat-bestelwagens (zoals de Doblo of de Ducato) in de Verenigde Staten en Canada. Ram is van levensbelang voor de groep op de Amerikaanse markt. Volgens de gepubliceerde verwachtingen wil Ram tegen 2020 een miljoen voertuigen per jaar verkopen, tegenover ongeveer 770.000 vandaag. Om dat te bereiken zal het merk het grootste deel van zijn huidige aanbod vernieuwen en bovendien een meer compacte pick-up (vergelijkbaar met wat we hier in Europa meer zien rondrijden) op de markt brengen. Dat model zou dan in Europa de Fiat Fullback kunnen vervangen.

Maserati

Voor Maserati wil FCA eerst het verdelernetwerk in de hele wereld uitbreiden. Het aantal verkooppunten ging van 364 in 2014 naar 507 in 2018, maar het moet nog wat groeien zodat het tegen 2022 uit 590 showrooms bestaat. Qua producten belooft Maserati tegen 2022 liefst 8 nieuwe modellen, waaronder een “compacte” SUV onder de huidige Levante en de langverwachte sportwagen Alfieri. Dat nieuwe model komt er als coupé en als cabrio en moet de huidige GranTurismo en GranCabrio vervangen. Ook de rest van het huidige gamma (Levante, Ghibli en Quattroporte) zal tegen 2022 vernieuwd zijn. Niet geheel verrassend kiest ook Maserati voor de elektrificatie van zijn modellen. Tegen 2022 staan 8 plug-in hybrides maar ook 4 zuiver elektrische modellen in de planning. Tot slot vermelden we nog dat FCA met Maserati 100.000 auto’s per jaar hoopt te verkopen, wat het dubbele is van de huidige afzet.

Alfa Romeo

Met Alfa Romeo wil FCA tegen 2022 minstens 71 procent van de markt dekken, tegen slechts 46 procent vandaag. Daarom komen er 7 nieuwe lanceringen bij Alfa. Er komt onder meer een nieuwe 8C met koolstofvezel structuur en een hybride motor van meer dan 700 pk die hem in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u stuwt. Een ander legendarisch model dat weer opduikt, is de GTV. Volgens de eerste informatie zou die een optimale gewichtsverdeling krijgen en een hybride aandrijflijn met tot 600 pk genieten. Ook vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling en vier zitplaatsen staan op het programma. Tegen 2022 komen er 6 plug-in hybride Alfa Romeo’s en minstens één geëlektrificeerde oplossing voor elk model. Alfa wil ook zijn aanwezigheid in het SUV-segment versterken met twee nieuwe modellen (een kleiner en een groter) naast de huidige Stelvio. Om Chinese klanten te verleiden, komen er ook modellen met verlengde wielbasis. Het doel van Alfa is om tegen 2022 zo’n 400.000 auto’s per jaar te verkopen, tegenover de verwachte 170.000 voor dit jaar 2018.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten