Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Jeep Wrangler YJ (1986-1995)

Geschreven door Steven Appelmans op 14-12-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Jeep Wrangler YJ (1986-1995)

De Amerikanen willen het niet met zoveel woorden gezegd hebben, maar in essentie is de Jeep Wrangler een ‘geciviliseerde’ versie van wijlen de Willy’s. Opvolger ook van de CJ (Civilian Jeep), zij het dat Jeep met de Wrangler toch wat meer cachet in het 4x4-gebeuren wilde mengen.

Ophanging, motoren en interieur werden geleend van de Cherokee, in een poging de Jeep Wrangler los te weken van dat rudimentaire verleden. Tevergeefs. Wat niet wil zeggen dat het ding zijn verdiensten niet zou hebben. De Wrangler is de Amerikaanse Land Rover Defender, zowel naar kunnen als naar cult. Dat alleen is reden genoeg om er één in huis te halen, als het even kan een YJ of dus generatie één.

Waarop moet je letten?

Beginnen bij het begin: zoek naar één van de latere exemplaren van de Jeep Wrangler XJ (1994-1995). Bij die modeljaren zijn de meeste kinderziektes gefliterd waardoor ze bedrijfszekerder zijn. Ga ook zeker het koetswerk na op blutsen en builen. Structurele schade laat zich bij een Jeep Wrangler namelijk niet zo goed voelen bij het rijden, waardoor je dient af te gaan op eventuele deuken om de ongevalgeschiedenis samen te stellen.

De 4 liter-zescilinder is aan te raden, al is dat enkel omdat die vlotter is. Qua betrouwbaarheid doet de 2,5 liter-vierpitter het even goed. Zuinig zijn geen van beiden, dus daar hoef je het alvast niet voor te laten. Tot slot nog dit: dat een Jeep Wrangler lekt, is normaal. Oliesporen hoeven dus geen probleem te zijn, tenzij de hele onderkant aangekoekt zit met het goedje. Want da’s een teken van slecht of te weinig onderhoud.

Jeep Wrangler XJ

Wat mag dat kosten?

Veel hangt af van je voorkeuren (hard top of soft top, origineel dan wel met terreintuning,...), maar een goeie 12.000 euro mag je toch rekenen. Hou eveneens in het achterhoofd dat een Jeep Wrangler YJ van de laatste lichting nog niet op O-plaat kan worden gezet. Gelukkig is de ombouw naar lichte vracht zo gepiept.

Heel wat Wranglers komen trouwens ook met een LPG-installatie wat een pleister kan zijn op de brandstofwonde. Zoek eveneens naar een zo compleet mogelijk exemplaar. Wisselstukken zijn nog courant te verkrijgen, maar kosten een aardige duit.

Een leuk alternatief?

Zoals al gezegd, de Land Rover Defender, al zal je je budget dan toch wat op moeten krikken. Overigens is dat geen garantie op meer betrouwbaarheid. Kleiner, maar even terreinvaardig én met minder technische kopzorgen: de Suzuki SJ413 (Samurai). Of doe eens goed gek en ga voor de Lada Niva.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten