Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Jeep Avenger is elektrische avonturier met rijbereik van 400 km + Belgische prijs

Geschreven door Alain Devos op 17-10-2022

Verder dan hybride varianten van enkele bestaande modellen waren ze bij Jeep nog niet geraakt, er viel dus wel wat achterstand in te halen. En daarvoor moet onder meer de 100% elektrische Jeep Avenger zorgen.

UPDATE De Belgische prijs van de Jeep Avenger is bekend: 36.000 euro

Jeep presenteert zijn Avenger op de Mondial de l’Auto in Parijs, kwestie van de Europese ambities met het model meteen duidelijk te maken. Met een lengte van maar een goede 4 meter is de auto nog wat compacter dan de Renegade en dus wellicht ook iets te klein om veel Amerikaanse klanten te overtuigen, voor onze wegen en steden zou hij net wel heel geschikt moeten zijn. De looks verrassen natuurlijk niet echt, het had ons meer… verrast als ze dat wel zouden doen. Een Jeep moet een Jeep blijven, ongeacht de manier waarop hij wordt aangedreven.

Ook deze Jeep Avenger komt dus met een grille met zeven ‘sleuven’, daar herken je nu eenmaal elke vierwieler van het merk aan. Ze is op deze auto voor de sowieso ook wat verzonken koplampen geplaatst, kwestie van die bij een botsing beter te beschermen. Met de uitgebouwde wielkasten ziet hij er ook wel sportief en zelfs behoorlijk stoer uit, dat was ongetwijfeld wel een echte must om de echte Jeep-fans de transitie naar elektrisch rijden te helpen maken. In die optiek is de vorm van de achterlichten ook wat geïnspireerd door de klassieke X-vormige jerrycan voor… benzine.

2023 Jeep Avenger SUV EV

 Voorwielaandrijving

Ongeacht hoe hij wordt aangedreven, een Jeep moet ook naast het asfalt zien te presteren. Vandaar vrij grote wielen, een grote bodemvrijheid (van 20 centimeter), grote op- en afrijhoeken (20 en 32 graden), een Hill Descent Control en standaard ook een Selec-Terrain-systeem. Dat biedt de keuze uit zes standen, waaronder een Sport voor wat extra rijdynamiek en Snow, Mud en Sand voor extra tractie op moeilijker berijdbare wegen. Je zal er de van nogal wat Wrangler-avonturen bekende Rubicon Trail in Californië echter niet mee overwinnen, de elektromotor drijft immers alleen de voorwielen van de Jeep Avenger aan.

Verwacht geen topprestaties van de Jeep Avenger, de Amerikaanse Stellantis-telg heeft niet de ambitie er zich al mee te mengen in de kW-wedloop waar nogal wat andere merken zich dezer dagen wel aan wagen. De auto heeft één elektromotor (op 400 volt) van 115 kW of 156 pk, het maximumkoppel bedraagt 260 Nm. Met een batterij van 54 kWh haalt hij een WLTP-rijbereik van 400 kilometer, in een pure stadscyclus zou dat oplopen tot 550 kilometer. Met een openbare snellader moeten drie minuten al volstaan om weer 30 kilometer verder te geraken, in 24 minuten krijg je de batterij daar weer van 20 op 80 procent van haar capaciteit. Het gaat hier duidelijk om zowat dezelfde en recent nog opgewaardeerde technologie als in de elektrische stadswagens van Stellantis, dus de Peugeot 208 en co.

2023 Jeep Avenger SUV EV

Best luxueus

Voor het interieur van de Jeep Avenger werd een vrij strak en robuust aandoend ontwerp gekozen, lichtjes geïnspireerd door dat van de Wrangler. Bovenaan bevindt zich een cluster van functies en ook de ventilatieopeningen, centraal is er een aanraakscherm van 10,25 duim. Onder aan het dashboard wordt in flink wat opbergruimte voorzien. In de koffer is, met alle zetels rechtop, 355 liter laadruimte beschikbaar.

Het is nog even wachten op de precieze uitrustingsmogelijkheden voor de Belgische markt, Jeep belooft wel al elektrisch verstelbare en met leder beklede stoelen met massage, een meerkleurige sfeerverlichting, een automatische klimaatregeling en een groot zonnedak. Er worden ook een reeks specifieke accessoires en personalisatiepakketten voorzien, precies zoals de Jeep-klant het gewoon is. De auto komt ook met quasi alle vandaag al denkbare rijhulpsystemen.

2023 Jeep Avenger SUV EV

Wordt vervolgd

 Zoals wel meer Stellantis-modellen, zal de Jeep Avenger in de fabriek in het Poolse Tychy worden gebouwd. Die werd voltooid in 1975, sindsdien rolden er al een dikke 12,5 miljoen auto’s van de band. Er zijn nu weer extra investeringen gedaan, precies om de productie-eenheid klaar te stomen voor auto’s op het nieuwe SUV-platform voor het zogeheten B-segment van de Europese markt.

De Jeep Avenger is de eersteling van een Europees EV-gamma dat tegen 2025 al vier volledig elektrische modellen zal tellen. Jeep wil daarmee niet minder dan ’s werelds grootste elektrische SUV-merk worden, maar met dat ‘plan’ staat de Amerikaanse Stellantis-dochter natuurlijk niet alleen. De planning voorziet zelfs een soort premium-Wagoneer S, zo’n elektrische luxe-SUV zou dan een concurrent van gelijkaardig gerief van onder meer de Duitse premiummerken en natuurlijk ook Polestar, Volvo en Tesla moeten worden. 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten