Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Wat zijn de verschillen tussen een hybride, een plug-in hybride en een elektrische auto?

Het is niet altijd even eenvoudig om wijs te geraken uit de verschillende soorten elektrificatie in auto’s. In grote lijnen kunnen we drie naast elkaar bestaande principes onderscheiden: hybrides, plug-in hybrides en elektrische auto’s.

De wereld verandert en de auto ook. De druk van de CO2-normen en de steeds meer beperkende wetgeving zet constructeurs ertoe aan om hun modellen te gaan elektrificeren. Het doel daarvan is om het rendement te optimaliseren en het verbruik en de ecologische voetafdruk te verkleinen. De weg naar de toekomst is dus ingezet, maar we moeten wel het onderscheid maken tussen de verschillende bestaande technologieën. Bepaalde constructeurs zoals bijvoorbeeld Kia gaan zelfs zo ver dat ze in één model elk van de volgende drie formules toepassen.

De hybride

Er zijn ‘eenvoudige’ hybride auto’s, ook wel zelfopladende hybrides genoemd omdat ze niet aan een stekker moeten worden opgeladen. Dit is de meest eenvoudige en voor de consument de minst dure oplossing omdat ze geen veranderingen in gewoontes vergt. Hybrides worden vooral aangeraden voor wie veel in de stad rijdt of vaak in de file staat om te gaan werken (pendelaars). In dit schema wordt de verbrandingsmotor ondersteund door een kleine elektromotor en een compacte batterij die de benzinemotor gedurende een paar honderd meter tot 4 à 5 kilometer kunnen vervangen – de batterij is tot 1,5 kWh groot. Op die manier worden het verbruik en de uitstoot gevoelig verminderd. Een goed ontwikkelde ‘gewone’ hybride verbruikt trouwens ongeveer even veel als een diesel. Een voordeel van deze formule is dat het prijskaartje niet veel hoger ligt dan dat van een auto met verbrandingsmotor en vergelijkbaar vermogen.

De plug-in hybride

De batterijen van een plug-in hybride kunnen worden opgeladen via het stroomnetwerk (thuis of elders). Omdat deze accu groter is dan die van een gewone hybride (9 of 10 kWh of meer) kan je op die manier tot 60 kilometer puur elektrisch rijden en dat zelfs op de snelweg. Het gaat om een oplossing voor wie bijvoorbeeld in de stad woont maar regelmatig ook langere trajecten moet afleggen (200 kilometer of meer). Deze plug-in hybrides zijn ook nuttig voor wie buiten de stad woont maar er wel regelmatig moet zijn, zeker wanneer de plaatselijke overheid de toegang tot het centrum beperkt bij bijvoorbeeld vervuilingspieken – iets wat steeds vaker voorvalt. Daarom is het ook logisch dat plug-in hybrides door hun technologie duurder zijn bij aan koop dan een gewone hybride. Toch blijft de meerkost nog redelijk, terwijl ze bovendien nog zal evolueren en deze modellen meerwaarde behouden op de tweedehandsmarkt.

Elektrische auto’s

Vandaag is het aanbod aan elektrische auto’s nog vrij beperkt, maar het groeit snel. Op dit moment zijn elektrische wagens in België goed voor 1 procent van de inschrijvingen en dat aandeel zal zeer waarschijnlijk gaan groeien gezien de politieke beslissingen die we voor de nabije toekomst mogen verwachten. De bruikbaarheid van elektrische auto’s wordt ook steeds groter nu de opslagcapaciteit van hun batterijen groeit en ze dus meer rijbereik bieden. Sommige modellen uit de middenklasse bieden vandaag al een reserve van meer dan 60 kWh, wat hun bereik op een 400 (reële) kilometer brengt. De voordelen van de elektrische auto zijn groter dan vaak wordt gedacht. Zo is er hun onmiddellijk invloed op de lucht die we inademen, want een EV stoot geen enkele vervuilende stoffen uit tijdens het rijden. Bovendien bieden ze een extreem stille werking terwijl ze ook stimuleren om een meer serene en verantwoorde rijstijl te hanteren dan een auto met verbrandingsmotor. Daarenboven worden de laadtijd ook almaar korter. Thuis mag je uitgaan van een minimaal vermogen van 7 kW terwijl snellaadpalen van 100 kW vandaag de norm zijn. Elektrische auto’s zijn weliswaar nog duur om aan te kopen, maar ze genieten verder wel een fiscale aftrekbaarheid die ook na de fiscale hervormingen van 2020 op 100 procent blijft. Kortom, de elektrische auto verdient veel meer interesse dan hij vandaag krijgt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten