Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / CES 2018 – Kia Niro EV: toekomstvisie

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-01-2018

De Kia Niro EV kondigt meer aan dan alleen de komst van een elektrische versie van de kleine SUV Niro. Hij is ook een uitstalraam voor autonome rijtechnologie.

Zijn blik, zijn gewelfde motorkap en zijn matzwarte lak met bronzen accenten zijn ver verwijderd van de gebruikelijke stijlcanons van elektrische prototypes. De Kia Niro EV kondigt nochtans de toekomstige elektrische afgeleide aan van het model. Het grootste verschil met de hybride varianten zien we aan de motorkap, de koplampen, het radiatorrooster en de achterlichten. De elektromotor van de Niro EV ontwikkelt 204 pk (150 kW) en zou met hetzelfde vermogen opduiken in nog heel wat andere toekomstige elektrische modellen van de groep Hyundai-Kia. Zijn lithium-polymeerbatterij heeft een opslagcapaciteit van 64 kW en geeft hem een rijbereik van 383 kilometer… op de Amerikaanse verbruikscyclus, die veel strenger is dan de Europese norm.

Autonoom

Kia wil in 2021 auto’s op de markt brengen die een autonomie van niveau 4 halen. De concept Niro EV kan al gedeeltelijk zelfstandig rijden. Zo herkennen zijn camera’s voetgangers en fietsers. De auto merkt ze niet alleen op, maar kan hen ook waarschuwen voor zijn komst, met geluiden en met beelden via een lichtkrant op het radiatorrooster. Dankzij V2X-technologie kan de Niro EV bovendien communiceren met de infrastructuur en met andere voertuigen.

Ergonomie

De conceptcar heeft een digitaal dashboard en een 5G-internetverbinding. Die laatste oplossing zal alvast niet onmiddellijk opduiken in de productieversie van de Niro EV. Net zomin als het systeem met 8 luidsprekers in de hoofdsteunen. Dit audiosysteem laat elke inzittende van zijn eigen muziek genieten. De cockpit gebruikt een nieuwe ergonomie, met een mens-machine-interface via gebaren en aanraakschermen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten