Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EuroNCAP: 5-sterrenfestival

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-09-2022

EuroNCAP heeft een nieuwe beoordelingsronde uitgevoerd, waarbij vijf modellen vijf sterren kregen, waaronder twee Chinese auto's.

EuroNCAP heeft de resultaten van zijn jongste crashtests en veiligheidsbeoordelingen bekendgemaakt en vijf auto's in zijn ranglijst opgenomen. Alle modellen behaalden de maximumscore van vijf sterren, inclusief de Chinese modellen Wey Coffee 01 en Ora Funky Cat, al hangt het bij de Kia Niro wel af van de configuratie. Opmerkelijk is dat behalve die laatste, die beschikbaar is als hybride, PHEV en elektrisch, alle andere nieuw geteste modellen uitsluitend elektrisch zijn, met de hoogste scores voor de Tesla Model Y, de ster van de EV-markt op dit moment.

Alle volgens het 2022-protocol geteste modellen vind je hier.

Tesla Model Y, de Amerikaanse leider

De Amerikaanse elektrische cross-over – waarvan je hier onze videotest vindt –  scoorde een indrukwekkende 97% voor de bescherming van volwassen inzittenden en, dankzij de talrijke rijhulp- en veiligheidssystemen die in het "Autopilot"-systeem zijn opgenomen, 98% voor veiligheidsvoorzieningen, de beste scores in deze twee categorieën voor modellen die volgens de 2022-rating zijn geëvalueerd. Maar Tesla's bestseller doet het ook erg goed qua bescherming van meerijdende kinderen (87%) en van voetgangers (82%), waar alleen de Lexus NX het beter doet (83%).

Genesis GV60 en Kia Rio, de goede Koreaanse leerlingen

De Genesis GV60, die gebruikmaakt van het platform van zijn neven Kia EV6 (al getest in 2022) en Hyundai Ioniq 5 (geëvalueerd in 2021), scoort op alle gebieden goed, behalve op het gebied van voetgangersbescherming, waarvoor zijn score slechts 63% bedraagt. Hij doet het echter niet zo goed als het Tesla, met scores van respectievelijk 89, 87 en 88% voor de bescherming van volwassen inzittenden, voor die van meerijdende kinderen en voor rijhulpsystemen. Ter vergelijking: de EV6 scoorde 90, 86 en 87% voor dezelfde criteria, terwijl hij het slechts iets beter deed op het gebied van voetgangersbescherming met 64%.

Hoewel er slechts vijf modellen werden getest, werden er zes beoordelingen gegeven, omdat de Kia Niro twee keer voorkomt in de rangschikking, afhankelijk van of hij werd getest met de standaarduitrusting of met het veiligheidspakket. In het eerste geval krijgt hij slechts vier sterren, met slechts 60% op het gebied van veiligheidsvoorzieningen, tegenover 79% wanneer hij is uitgerust met het optionele pack. Nogal een verschil. In beide gevallen is de bescherming van volwassen inzittenden (91%) en meerijdende kinderen (84%) logischerwijs identiek, terwijl de bescherming van voetgangers (zwakke gebruikers) zeer weinig verschilt: 75% voor de standaardversie en 76% met het veiligheidspakket. In feite zijn beide dus even veilig, waarbij alleen het optionele veiligheidspakket de auto in staat stelt een gebrek aan aandacht en concentratie van de bestuurder te 'compenseren'.

Ora Funky Cat en Wey Coffee 01, de Chinese verrassingen

Chinese auto's zijn brol, blikken op wielen, enzovoort... allemaal clichés die aan diggelen vallen nadat ze door de handen van de EuroNCAP-beoordelaars zijn gegaan! Niet alleen krijgen de Ora Funky Cat en de Wey Coffee 01 – die in Europa door de groep Emil Frey zullen worden verdeeld – zeer hoge cijfers voor rijhulpsystemen met respectievelijk 93 en 94%, maar ze scoren ook zeer goed op de andere drie gebieden. De compacte Funky Cat krijgt zijn vijf sterren omdat hij even veilig is voor volwassen inzittenden (92%) als voor meerijdende kinderen (83%), maar het met een score van 74% ook goed doet wat betreft de bescherming van zwakke weggebruikers. Hetzelfde geldt voor de SUV Coffee 01, die profiteert van zijn grotere omvang om die scores te verbeteren tot 87% en 79% voor meerijdende kinderen en voetgangers. En hij doet het bijna net zo goed voor de bescherming van volwassen inzittenden (91%).

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten