Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Kia Proceed: De shooting brake voor de gewone man?

Met deze Proceed wil Kia de shooting brake democratiseren, al mag je dat laatste met een korreltje zout nemen als je de catalogusprijzen bekijkt. Is het sop de kolen waard?

27.490 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het concept

Van de ene generatie op de andere veranderde de Kia ProCeed van een compacte driedeursmiddenklasser met een coupéprofiel in een shooting brake. Coupés – en driedeursmodellen in het algemeen – hebben in Europa dan ook sterk aan populariteit ingeboet. Naast SUV’s buigen constructeurs zich dus over andere koetswerkvormen en Kia vindt dat de shooting brake een goede keuze kan zijn. Het concept werd nieuw leven ingeblazen door Mercedes, eerst in een ‘groot’ formaat (CLS Shooting Brake) en daarna op kleinere schaal met de CLA Shooting Brake, al staat ‘klein formaat’ in dat geval niet synoniem voor ‘kleine prijs’…

Wat er verandert

Kia wil daarentegen het concept democratiseren met deze ProCeed, die uitpakt met een best aantrekkelijke stijl. Zijn goed gevormde koetswerk strekt zich uit over een lengte van 4,60 meter, waarmee hij 4 centimeter korter is dan de huidige CLA Shooting Brake (die binnenkort vernieuwd zal worden). In vergelijking met de klassieke breakvariant van de Ceed, de Sportswagon, heeft dit nieuwe model een iets langere snuit – de vooroverhang is met 5 millimeter verlengd – maar vooral een veel lager dak (- 4,3 centimeter).

Net als de andere Ceeds werd dit nieuwe model speciaal ontworpen op en voor ons continent – hij wordt trouwens geproduceerd in Slowakije. Deze ProCeed neemt het K2-platform over van zijn broertjes, evenals hun onderstelarchitectuur, met pseudo-MacPhersons vooraan en een meerarmige achteras. Het model wordt echter enkel aangeboden in de uitvoeringen GT Line en GT, die onder meer recht hebben op specifieke afstellingen voor de ophanging. In beide gevallen is het onderstel met een centimeter verlaagd. De achterste veren zijn ook stugger (22 procent voor de GT Line en 44 procent voor de GT), terwijl nog achteraan de antirolstang stijver is (3 procent voor de GT Line en 6 procent voor de GT). De GT staat ook vooraan wat steviger op de grond (13 procent stuggere veren) en is geschoeid met sportievere banden: Michelin Pilot Sport 4’s van 18 duim. Maar geen enkele versie heeft recht op een gestuurde schokdemping.

Onder de motorkap vinden we logischerwijs de krachtbronnen van de vijfdeurs-Ceed en de SW, met dat verschil dat de ProCeed de instapmotoren laat voor wat ze zijn, te weten de atmosferische 1.4 op benzine en de 115 pk-versie van de 1.6-diesel. De GT Line is wel verkrijgbaar met de 1.0-turbo van 120 pk en 1.4-turbo van 140 pk op benzine, en met de diesel 1.6 CRDi met 136 pk. De GT wordt enkel aangeboden met de 1.6-turbo op benzine van 204 pk.

Hoe hij rijdt

Onze test gaat van start aan het stuur van de benzineversie 1.4 T-GDi en de 1.6 CRDi. We worden meteen gewaar dat de schokdemping wat stugger is dan die van de basis-Ceed, maar onaangenaam wordt het nooit. Wind- en rolgeluiden worden over het algemeen goed onder controle gehouden. Het ontbreekt de 1.4 T-GDi niet aan koppel en hij garandeert een stevige, maar lineaire duw in de rug. De motor in de toeren jagen heeft geen zin, want hij geeft het beste van zichzelf bij gemiddelde toerentallen. De bediening van de manuele versnellingsbak bleek een tikkeltje nukkig. Geef ons dus maar de gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen (7DCT), die niet erg alert is bij een speelse rijstijl, maar wel zacht schakelt.

Alle benzinemotoren zijn voorzien van een partikelfilter. De 1.6 CRDi voegt daar nog een SCR-katalysator aan toe, om stikstofoxide beter te elimineren. Hij blijkt bijzonder discreet bij een courante rijstijl en veelrijders zullen ook zijn lage verbruik op prijs stellen – de boordcomputer gaf 5,8 l/100 km aan over ons gevarieerde parcours. Deze ProCeed vertoont ook een levendig weggedrag. Het stuur is nauwkeurig en voldoende communicatief, terwijl koetswerkbewegingen goed onder controle worden gehouden. Het evenwicht van het onderstel is eveneens verzorgd, met een voldoende snedige voortrein en een achtertrein die zonder morren volgt. Qua wegligging heeft deze Koreaan de Europese referenties niets meer te benijden…

Met zijn 1.6-turbo voegt de ProCeed GT nog een extra dosis pit toe. De stuggere chassisafstellingen, vooral van de achtertrein, komen de levendigheid en de nauwkeurigheid onder belasting ten goede. We stellen ook het erg consistente gevoel van het rempedaal op prijs (de schijven hebben een grotere diameter dan op de GT Line). Alles bij elkaar springt deze ProCeed GT speels van bocht naar bocht, maar weet hij toch een mooie stabiliteit te bewaren. De GT valt het meest te smaken bij een ‘vlotte’ rijstijl. De motor heeft voldoende potentieel en klinkt goed, dankzij de uitlaat met gestuurde klep. De enige smet op het blazoen is dat de gerobotiseerde versnellingsbak niet alert genoeg is wanneer je het tempo opvoert. Gelukkig kun je het heft nog altijd in eigen handen nemen via de spatels aan het stuur.

Budget

De ProCeed kost 1.000 euro meer dan de klassieke breakversie met dezelfde motor en in hetzelfde afwerkingsniveau. Absoluut gezien is hij niet goedkoop, want afhankelijk van het aandrijfgeheel kost hij 28.890 (1.0 T-GDi) tot 37.190 euro (GT), wat aardig dicht in de buurt komt van de prijs die Mercedes vraagt voor de huidige CLA Shooting Brake kost. Maar als je rekening houdt met de uitrusting, is deze Kia veel minder duur dan de premium-Duitser – zo’n 20 procent.

Ons verdict

Deze Kia ProCeed is een aangename verrassing. Hij ziet er goed uit, maar spreekt ook de andere zintuigen aan. Deze shooting brake rijdt aangenaam en is over het algemeen geslaagd uitgewerkt. Toegegeven, deze Koreaan is niet meer zo goedkoop, maar zijn prijskaartje lijkt gerechtvaardigd als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. En met daarbovenop de gulle garantie die we van Kia gewend zijn. De ProCeed heeft dus alle troeven om een nieuw, hipper publiek naar de showrooms van het merk te lokken. Het model zou zelfs zonder blozen naast de Mercedes CLA Shooting Brake kunnen staan…

  • Stijl niet ten koste van de functionaliteit
  • Efficiënt en aangenaam weggedrag
  • Garantieprogramma
  • Wat saai interieur
  • Zicht naar achteren
  • Uitrustingsbeleid, geen losse opties

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Proceed

Geschreven door op