Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / KTM X-Bow R

Drie jaar geleden deed motorfietsbouwer KTM op het salon van Genève iedereen versteld staan door zijn X-Bow voor te stellen. Met de R-versie komt er nog een explosief vervolg aan dat verhaal.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De R-versie is een variant naast de Street en de Clubsport, maar dan nog straffer: 300 pk en 400 Nm. En dat voor een gewicht van 790 kilo... Leeg tenminste. Voeg daaraan nog zo'n 40 kilogram aan benzine toe, 75 kilo voor een bestuurder (een gemiddelde natuurlijk...) en laten we het houden op 900 kilo rijklaar. Dat komt neer op een realistische verhouding gewicht-vermogen van 3 kg/pk (2,6 als je het leeggewicht beschouwt, maar rijden zonder benzine kan niet, laat staan zonder bestuurder). Afspraak dus op de nieuwe Red Bull Ring, die slechts enkele dagen voor onze aankomst werd ingewijd. Voor wie het zich nog herinnert, het gaat om het oude Zeltweg-circuit, dat vervolgens werd opgedoopt tot A1-Ring, waar tot in 2003 de Oostenrijkse Formule 1-wedstrijden werden verreden.

Een schitterend circuit, maar het kan verraderlijk zijn. Het is heuvelachtig en het wordt met name gekenmerkt door een grote en lange bocht die maar niet eindigt en waarvan het begin niet te zien is doordat het vlak na een top ligt. Kortom, een delicate oefening waarin deze X-Bow uitblinkt. Hij zet zich onmiddellijk schrap en houdt zijn koers gedurende heel die eindeloze en snelle bocht stabiel zonder de minste parasietbeweging en zonder inertie, of toch bijna. De extra mechanische en aerodynamische grip is zo groot dat je uiteindelijk, na enkele rondjes, last van je nek begint te krijgen. Gelukkig blijft de ophanging verbazend toegeeflijk. Zodra je de binnenkant van de bocht hebt bereikt, kun je opnieuw vol op het gas gaan zonder je te bekommeren om dosering. Een flinke dosis lef, meer heb je niet nodig... De trekkracht van de X-Bow R is onberispelijk, zodat je met een verbluffende snelheid uit de bocht komt.

Deze R-versie brengt de X-Bow misschien dat vleugje homogeniteit bij dat de 240 pk-versie miste, die lichtjes ondergemotoriseerd was gezien de kwaliteiten van zijn onderstel. Dat laatste is hier nog geoptimaliseerd en sluit perfect aan bij de 300 pk en 400 Nm aan power. Zijn look is nog altijd even bijzonder, maar nu komt zijn dynamische potentieel meer overeen met de agressiviteit die ervan uitgaat. Het prijsverschil met de 240 pk-versie bedraagt wel 8.000 euro, maar het lijkt de moeite waard. Als je dan toch de irrationele toer opgaat, kun je net zo goed all the way gaan...

U kunt de Eerste Test van de KTM X-Bow R nalezen in AutoGids 825 van 25/5/2011.

In dit artikel : KTM, KTM X-Bow

Geschreven door op