Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Lada: opnieuw winstgevend?

Geschreven door David Leclercq op 31-08-2016

Bij de start van het autosalon in Moskou waren alle ogen gericht op Lada en vooral op de moederonderneming Avtovaz, waarin Renault-Nissan fors heeft geïnvesteerd.

Het is zowat dé hamvraag: zal Renault-Nissan ons met de Lada even hard kunnen verbazen als met de Dacia? Er zijn nog geen officiële cijfers, maar sinds de Frans-Japanse groep een deel van het kapitaal van Avtovaz in handen heeft, draait de geruchtenmolen op volle toeren. Het enige probleem: Rusland is ten prooi gevallen aan een eindeloze crisis waardoor de verkoop van nieuwe wagens er sinds 2012 gehalveerd is. Avtovaz, dat met zijn Lada marktleider was, moest ondanks de getroffen maatregelen (vooral het ontslag van personeel) enorme verliezen incasseren.

Tegen 2018

"We doen er alles aan om vanaf 2018 weer winst te maken", vernam het persagentschap Agence France Presse van M. Maure, de vroegere directeur van Dacia (welwel!) en bij de start van het autosalon in Moskou de nieuwe algemene directeur van Avtovaz. Maure heeft er vertrouwen in en gaf aan dat "de situatie gunstiger is dan toen ik pas arriveerde, want de vraag blijft mooi stabiel". Volgens de cijfers is het marktaandeel van Avtovaz tegenover vorig jaar met twee procentpunten gestegen tot 20 procent. Een resultaat dat helemaal niet in de lijn ligt van de algemene markttrend, die voor diezelfde periode een daling van 16,6 procent kent.

Nieuwe modellen

Avtovaz lanceerde onlangs verscheidene nieuwe modellen, waaronder de Lada Vesta, een vierdeurs waarvan 30.000 exemplaren verkocht werden. En dat is nog niet alles want tijdens dit autosalon stelt het merk nieuwe prototypes voor. Een voorbeeld is de XCode, de voorloper van een compacte SUV die later misschien de Niva mag vervangen. Het management blijft er evenwel alle vertrouwen in hebben en denkt dat het de verkoop en dus de return on investment zal kunnen optimaliseren door meer in te zetten op export, vooral naar Afrika en het Midden-Oosten. Een strategie die duidelijk doet denken aan die van... Dacia. Wordt vervolgd...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten