Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Oorlog in Oekraïne: de uitdaging van Renault in Rusland

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-03-2022

Renault bezit 68% van Avtovaz (Lada). Rusland is een belangrijke markt voor de constructeur. De oorlog in Oekraïne vormt een uitdaging voor zijn strategie, gezien het risico van nationalisatie en de voorraadtekorten.

Update 23 maart 2022Renault heeft uiteindelijk beslist zijn activiteiten in Rusland op te schorten.

Renault is alomtegenwoordig in Rusland via Avtovaz, de fabrikant van het merk Lada, waarvan de Franse groep sinds 2008 aandeelhouder is en sinds 2017 zelfs de meerderheidsaandeelhouder (68%). Plannen om het beroemde Russische merk nieuw leven in te blazen en nieuwe producten aan te bieden waren gepland voor de komende maanden, soms met de hulp van Dacia. Renault had de structuur en de fabrieken al gemoderniseerd om zijn status als leider van de plaatselijke markt te versterken. Na Covid verstoorde de oorlog in de Oekraïne de plannen van de groep.

Fabrieken vertraagd

De halfgeleidercrisis bracht al beperkingen mee wat de productie betreft. De invasie van de Oekraïne zette er een totale rem op. Door een gebrek aan onderdelen wordt de productie sinds eind februari steeds vaker stilgelegd, soms verscheidene dagen aan een stuk. Temeer daar 20% van de gebruikte materialen wordt ingevoerd, terwijl internationale sancties deze aanvoer nu bemoeilijken. Financieel lijkt alles te zijn geconsolideerd, aangezien de dochteronderneming werkt met lokale (Russische) fondsen voor zowel financiering als schulden. Voorlopig heeft de Franse constructeur besloten zijn activiteiten voort te zetten.

Mogelijke nationalisatie

De grootste klap zou een nationalisatie zijn. Renault heeft zijn expats op Russisch grondgebied zorgvuldig beschermd. Het land verlaten zou waarschijnlijk synoniem zijn met nationalisatie door de Russische autoriteiten, althans dat is wat het Kremlin wil dat er gebeurt met westerse bedrijven die Rusland hebben verlaten na de invasie van Oekraïne... Maar blijven, zoals Renault doet, is niet noodzakelijk een garantie voor het behoud van de activiteiten. Rusland zou wel eens unilateraal kunnen besluiten – als vergelding tegen de Franse regering, die ook aandeelhouder van Renault is – om de totale controle over Avtovaz over te nemen. Dat zou Renault dwingen het land te verlaten... zonder compensatie.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten