Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Ford Mustang Mach 1?

Geschreven door Xavier Daffe op

Onze Xavier Daffe heeft erg genoten van de 460 pk sterke Ford Mustang Mach 1. Ontdek zijn persoonlijke testnota's met de voor- en nadelen.

70.300 €
  • Score redactie /20

De elektrische omwenteling is bezig, traag maar gestaag. En er is geen weg terug. Reden te meer om nog even te genieten van wat binnenkort geschiedenis wordt. Vergeet de elektrische Mach-E, vandaag rijd ik met een echte Ford Mustang: de Mach 1. Een sportwagen met een naam als een klok, aangedreven door een atmosferische V8 die de achterwielen aandrijft - desgewenst via een manuele versnellingsbak. Dat dat vandaag nog kan...

Toegegeven, het kan nog wilder dan deze Ford Mustang Mach 1. In de Verenigde Staten kan je ook een GT500 bestellen, aangedreven door een 5,2 liter-V8 die 760 pk en 850 Nm op de achterwielen zet. Maar dat is eerder een concurrent voor de Ferrari 812 Competizione of de Porsche 911 GT3. Bovendien wordt die Ford Mustang GT500 niet in Europa verkocht, deze Mach 1 gelukkig wel.

Leuk

Ford Mustang Mach 1

De nieuwe Ford Mustang Mach 1 past perfect in de klassieke filosofie, die teruggaat tot 1969: deze versie belooft extra pittige prestaties en meer rijdynamiek, maar wil toegankelijk blijven. De Mach 1 was en blijft het model dat de link legt tussen de gewone en de supersportieve variaties op het Mustang-thema. De basis is die van de GT: dezelfde V8, een 5 liter-blok dat van geen turbohulp, elektro-ondersteuning of compressor moet weten. Hier is de motor goed voor 460 pk en 530 Nm, net voldoende om de 1,8 ton wegende machine tot atletische prestaties te bewegen. Toch is het vooral de klank die je onthoudt...

De Ford Mustang Mach 1 krijgt niet alleen meer power, ook de rijdynamiek werd aangescherpt. Afhankelijk van de gekozen rijmodus ga je voor snel en keurig of voor slingerend en brutaal, waarbij je op- en afritten benadert zoals driftkoning Ken Block. Nu mist de Mach 1 de chirurgische precisie van een Porsche 911, maar daar staat een heleboel temperament tegenover. Wie over een beetje stuurmanstalent beschikt, heeft een ouderwetse pretraket in handen. Het chassis is doordacht, de Ford Mustang Mach 1 communcieert helder wat hij van plan is en komt nooit venijnig uit de hoek. Wat niet wil zeggen dat je niet bij de pinken moet blijven...

Jammer

Ford Mustang Mach 1

De Ford Mustang Mach 1 is een dinosaurus met een persoonlijkheid die niet iedereen vat. Voor de ene vloekt hij met de tijdsgeest en voor de ander is het Amerikaans misbaksel, maar leer hem kennen en je valt als een blok. Toch als je een liefhebber bent. Nu goed, de V8 heeft wel een drankprobleem. Reken op minstens 10 à 12 liter per 100 kilometer bij een normaal rijgedrag. En ook het comfort is niet geweldig. De gestuurde MagneRide-ophanging kan niet verhinderen dat de Mach 1 voortdurend lijkt te dansen.

Maar de moeilijkste pil om te slikken: de fiscaliteit. Want de CO2-uitstoot van de automatische versie bedraagt 270 gram per kilometer, bij de handgeschakelde Ford Mustang Mach 1 praten we zelfs over 284 gram. Gelukkig staat daar een zeer aanvaardbare aankoopprijs tegenover, want wat is 61.150 euro voor een sportcoupé die een 460 pk sterke V8 combineren met een legendarische naam en een onevenaarbaar temperament? Ter vergelijking: een Jaguar F-Type P450 Coupé kost meer dan 95.000 euro.

Dus

De Ford Mustang is altijd al anders geweest dan de anderen. Vaak verguisd, vooral in Europa. En ook de nieuwe Mach 1 is eigenzinnig, gulzig en brutaal. Maar daar zet de Amerikaanse sportwagen wel een heleboel ouderwets plezier tegenover, want waar vind je nog sportieveling die zoveel sensaties, autitief genot en exclusiviteit biedt... voor zo weinig geld. Dat rebelse randje moeten we koesteren, zo lang het nog kan.

In dit artikel : Ford, Ford Mustang

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker