Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Audi: bye bye Le Mans, hallo F1?

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-03-2022

Het zou kunnen dat Audi afziet van zijn comeback in de endurance-racerij en de 24 Uur van Le Mans om zich te concentreren op een komst naar de Formule 1 met het Williams-team. Het enduranceproject zou dan worden overgenomen door Lamborghini.

Volgens sommige bronnen zou Audi binnenkort mogelijk de annulering kunnen aankondigen van zijn LMDh-programma dat de terugkeer van het merk met de vier ringen naar het World Endurance Championship en de 24 Uur van Le Mans vanaf 2023 zou inluiden. Een keuze die Audi in staat zou stellen zich te concentreren op zijn toekomstige komst in de Formule 1 als de officiële motorenfabrikant voor het Williams-team vanaf 2026. Het enduranceprogramma zou echter niet verloren gaan en zou Lamborghini ten goede komen, dat dan zou toetreden tot de hoofdklasse van de discipline en op Le Mans naar de absolute overwinning zou kunnen streven.

Stoelendans

De Volkswagen-groep is het gewend om stoelendansen te houden en zou ons een nieuwe variant kunnen aanbieden, waarbij Audi afziet van zijn terugkeer in de belangrijkste endurancecategorie ten voordele van zijn debuut in de Formule 1. Het LMDh-prototype met de vier ringen zou dan worden omgevormd tot een auto met een stier op de motorkap. Lamborghini heeft er immers geen geheim van gemaakt dat het wil meedingen naar de titel in het World Endurance Championship en de eindzege op Le Mans, om nog maar te zwijgen van het feit dat de Italiaanse constructeur grote ambities heeft op de Amerikaanse markt, waar de LMDh de koningsklasse van het IMSA-kampioenschap zal worden.

>> Lees ook – Zitten Audi en BMW achter McLaren aan?

Deze ommezwaai van Audi kan worden verklaard door verschillende factoren, waaronder een geplande intrede in de Formule 1 vanaf 2026 met het Williams-team als partner, hetzij als motorfabrikant, hetzij in eigen naam, waarbij het Britse team als hefboom fungeert, zoals Team Joest voorheen in de endurance-racerij deed. In afwachting van deze komst aan de top van de wereldmotorsport zou Audi zich concentreren op zijn engagement in de rallyraid en de overwinning in de Dakar als hoofddoelstelling met zijn hybride buggy RS Q e-tron.

De plaats van Audi die zou vrijkomen in de enduranceracerij, zou worden ingenomen door een ander merk van de Volkswagen-groep: Lamborghini. De firma uit Sant'Agata Bolognese zou gewoon de Audi-LMDh zelf moeten ‘rebadgen’, die zelf gebaseerd is op het door Porsche ontwikkelde neefje – zelfde chassis en zelfde motor. Het valt nog te bezien of Lamborghini al in 2023 de stap zet, zoals Audi van plan was, of in 2025, zoals aanvankelijk in zijn eigen sportstrategie stond.

>> Lees ook – Drie vragen aan WRT-baas Vincent Vosse: over Rossi en Le Mans

En hoe zit het met WRT?

Deze aankondiging, die toch een klein bommetje zou zijn, zou gevolgen kunnen hebben voor een vooraanstaande Belgische ploeg: WRT. Het team uit Baudour, dat zich in de LMP2-klasse had ingeschreven om zijn komst naar de Hypercar-categorie voor te bereiden, werd geacht de Audi LMDh in het WEC (World Endurance Championship) te laten rijden en zou dus een ander alternatief moeten vinden om de doelstellingen van Vincent Vosse te bereiken, van wie we de voorzichtige reactie toen wij hem hierover interviewden, nu beter begrijpen. Maar nadat het in 2021 in zijn eerste seizoen in deze categorie werd gekroond tot wereldkampioen (WEC), Europees kampioen (ELMS) en winnaar van de LMP2-klasse in Le Mans, zou het Belgische team interessant kunnen zijn voor andere constructeurs die zich willen engageren om te winnen in de koninginnenklasse... te beginnen met Lamborghini! Wait and see…

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten