Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Alcantara is op

Geschreven door Olivier Maloteaux op 12-04-2018

Alcantara is op dit moment erg gegeerd. Het bedrijf dat het materiaal maakt, kan de vraag niet meer bijhouden. En dat maakt een aantal prestigeconstructeurs nerveus.

Alcantara is een chic en zacht aanvoelend bekledingsmateriaal. Het is een composietstof op basis van polyester en polyurethaan die wordt gemaakt bij het gelijknamige Italiaanse bedrijf en die bijzonder populair is in de auto-industrie (die goed is voor 80 procent voor de omzet van Alcantara). Het materiaal is vooral in trek in sportwagens omdat het een paar kilo helpt besparen in vergelijking met leer. Het is namelijk tot 50 procent lichter dan koeienhuiden. Lamborghini is bijvoorbeeld een grootverbruiker en wint ongeveer 5 kilo per auto-interieur in vergelijking met leer.

Bestellingen geweigerd

Het gebruik van Alcantara in de automobiel zou de voorbije 7 jaar met bijna 15 procent per jaar zijn gestegen. Ook in andere sectoren groeit de vraag, zoals in de mode of in de wereld van de smartphonehoesjes. Kortom, Andrea Boragno, de leider van het bedrijf Alcantara, weet niet meer waar zijn hoofd staat. Hij meldt dat zijn fabriek in Milaan overwerkt is: ze kan jaarlijks maar 8 miljoen meter van het materiaal produceren en daarom moet hij 20 procent van de geplaatste bestellingen weigeren.

Uitbreiding

Om paniek te vermijden bij Lamborghini en andere supercarbouwers investeert Alcantara de komende 5 jaar 300 miljoen euro om zijn productiecapaciteit te verdubbelen. Het bedrijf gaat bovendien meer mensen aanwerven en gaat van 600 naar 800 werknemers. De chique stof die is bedacht in 1972 lijkt dus hipper (en winstgevender) dan ooit tevoren.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten