Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lamborghini Urus Performante: "The Number of the Beast"

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-08-2022

666 paarden, dat is het vermogen onder de motorkap van de Lamborghini Urus Performante. Maar met ook een geoptimaliseerd chassis wil hij de referentie worden onder de super-SUV's.

De Urus Performante tapt uit hetzelfde vaatje als de Huracan met dezelfde bijnaam: meer vermogen, minder gewicht en betere aerodynamica in een agressiever pakket. Het zelfverklaarde doel is om van deze SUV met supercharger de referentie in zijn segment te maken. Zo biedt hij een antwoord op de Aston Martin DBX 707. Op het programma: 666 pk, een vernuftiger chassis en bijna 50 kilo minder gewicht. Het is optimalisatie, dus, geen revolutie.

>> Lees ook – Speelt de nieuwe Lamborghini Urus Performante verstoppertje?

Onder de magische kaap

De Lamborghini Urus Performante breekt niet door de mythische barrière van 700 pk zoals een zekere Aston Martin DBX 707 of de meer anekdotische Dodge Durango SRT Hellcat dat wél doen. De 4.0 V8-twinturbo krijgt een handvol extra pk's, 16 om precies te zijn, om de symbolische waarde van 666 pk te bereiken - het getal van de duivel - en is slechts 47 kilo lichter. Maar dat alles ondergebracht in een verfijnder chassis moet hem in staat stellen zijn kroon als koning van de sportieve SUV's terug te winnen... toch tot de komst van de Ferrari Purosangue.

Feit blijft dat hij dankzij deze lichte verbeteringen in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren en een topsnelheid van 306 km/u neerzet. Niet slecht voor een kolos die 2.150 kg weegt... onbeladen. Alle actie wordt begeleid door een soundtrack met de "karakteristieke Lamborghini-voicing", lees: een titanium sportuitlaat van Akrapovič.

Lamborghini levert geen half werk en heeft voor de remmen van zijn sprintende olifant koolstofkeramische schijven met een diameter van 440 mm en een dikte van 40 mm gemonteerd, met vaste monoblokremklauwen met 10 zuigers vooraan en zwevende remklauwen met enkele zuiger achteraan met een diameter van 370 mm en een dikte van 40 mm. Deze stoppers worden bijgestaan door enorme 22-duimwielen met 285/40 Pirelli P Zero-banden vooraan en 325/35 achteraan.

2023 Lamborghini Urus Performante

Ode aan carbon

Het opvoeren van V8 en banden is niet genoeg om van een 'normale' Urus een Performante te maken. Lamborghini heeft ook een aantal wijzigingen aan het chassis aangebracht zoals een breder spoor (+16 mm) en een lagere ophanging (-20 mm). Bovendien heeft Lamborghini het aantal koolstofvezelonderdelen verhoogd om 47 kilo te besparen.

Meerdere carrosserie-onderdelen gebruiken carbon, waaronder de motorkap met zijn grote ventilatieopeningen. Deze laatste vult de sportievere voorbumper aan, opengewerkt voor een betere luchtdoorstroming. Een carbon splitter, wielkasten, een dak en een spoiler van hetzelfde materiaal maken het af. Deze laatste is groter en draagt naar verluidt bij tot een 38% grotere druk op de achteras. Voor de look kunnen klanten kiezen voor een motorkap, dak en spoiler in het zwart en met of zonder zichtbare koolstofvezel.

2023 Lamborghini Urus Performante

Rally en circuit

Het interieur vult het sportievere plaatje aan en is opgedirkt met een afwerking in alcantara met zeshoekige patronen op de stoelen, zwart geanodiseerde aluminium accenten en een afgevlakt sportstuur, een combinatie van leder en alcantara. Nieuw is het Dark Package, dat verschillende bedieningselementen, knoppen en schakelaars in een matzwarte afwerking zet. Natuurlijk kan de klant ook kiezen uit een oneindige reeks kleuren en materialen voor de interieurbekleding via de service Ad Personam.

Qua uitrusting is de Performante gelijk aan de normale Urus, maar met toevoeging van rijmodi met specifieke instellingen, waaronder de modus Rally, die "het rijplezier van de Super SUV (sic) op de uitdagende onverharde paden naar een hoger niveau tilt" dankzij versterkt overstuur via de antirolsystemen en geoptimaliseerde "stalen" veren.

De modus Corsa dient voor een efficiënter rijgedrag op circuit. Deze hielp de Urus Performante het record voor productie-SUV's in de beklimming van Pikes Peak met 17 seconden scherper te stellen (chrono: 10:32.064). Geïnteresseerde klanten moeten minstens 218.487 euro ophoesten. De eerste leveringen zijn voorzien voor eind 2022.

 

 

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten