Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Cizeta Moroder maakt comeback met V16-motor

Geschreven door Klaas Janssens op 28-01-2022

In 1988 kwam de Cizeta Moroder V16T op de markt om supersportwagens zoals de Ferrari F40 of de Porsche 959 op hun donder te geven. Dat lukte niet helemaal. Binnenkort proberen ze het opnieuw.

Een dertigtal jaar geleden stond er een nieuwe generatie supersportwagens op, van de Jaguar XJ220, de Bugatti EB110 en de Ferrari F40 tot de Lamborghini Diablo, de McLaren F1 en de Porsche 959. De ene was slimmer waar de andere sneller was, maar gekker dan deze Cizeta Moroder V16 T werd het niet. 

Het lijnenspel van de Cizeta Moroder werd geschetst door Marcello Gandini (al was het ontwerp eigenlijk bedoeld voor de Lamborghini Diablo), centraal achterin lag een dwarsgeplaatste V16-krachtbron die een cilinderinhoud van 6 liter combineerde met een piekvermogen van zo'n 550 pk. De Italiaanse constructeur beloofde een topsnelheid van bijna 330 km/u, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u binnen de 4,5 seconden geklaard zou zijn.

Cizeta Moroder V16 T

Geen succesverhaal

Een mooie intro, maar een succesverhaal is de Cizeta Moroder nooit geworden. De merknaam miste glans en de prijs lag veel te hoog, waardoor de productie van de V16 T na een tiental exemplaren stokte. In 1994 ging de supersportwagenbouwer over de kop, waarna een van de oprichters het opnieuw probeerde in de Verenigde Staten. Daar bouwden ze nog een coupé (1999) en een spyder (2003), maar daarna werd het stil.

Maar Cizeta bestaat nog steeds (weliswaar zonder Moroder, de DJ leende naast het geld vooral zijn naam). Claudio Zampoli (wiens initialen de merknaam vormen) prutst nog steeds aan de V16-krachtbron, gewoon omdat "hij toch niets beter te doen heeft".

Cizeta Moroder V16 T

Nieuwe poging

Nu is het hele project alsnog in een stroomversnelling geraakt, want Cizeta heeft een nieuwe eigenaar in de persoon van Antonio Mandelli. En die heeft 40 miljoen euro verzameld om een nieuwe supersportwagen te bouwen. Met V16-krachtbron, uiteraard. Een nieuwe versie van dat legendarische blok zou inmiddels de eerste testkilometers achter de rug hebben. 

In welke sportwagen die V16-motor dan terecht zal komen, blijft onduidelijk. Gaat Antonio Mandelli voor een soort restomod op basis van de Cizeta uit 1988? Of wordt het een gloednieuwe supercar, gebouwd op een bestaande basis van Ferrari of Lamborghini? Mandelli zou op de goedkeuring van Marcello Gandini wachten vooraleer de nieuwe Cizeta V16 T groen licht te geven. We zijn benieuwd...

 

 

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten