Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PSA en FCA heten nu Stellantis

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-01-2021

Het is nu officieel, de groepen PSA en FCA zijn gefuseerd en vormen nu de groep Stellantis, daarmee het zesde grootste autoconcern wereldwijd.

Stellantis, de fusie van PSA en FCA, is nu officieel. Dat maat deze constructeursgroep de zesde grootste wereldwijd. Maar hoe zit het met de industriële en commerciele toekomst van deze smeltpot van merken, die soms lijnrecht tegenover elkaar staan? 99% van de aandeelhouders van PSA heeft deze fusie goedgekeurd op maandag 4 januari 2021, hun tegenhangers van FCA zouden hetzelfde moeten doen in de namiddag. Het is Carlos Tavares, de huidige baas van PSA, die de touwtjes van Stellantis in handen zal nemen.

Lenteschoonmaak

Met deze fusie verenigt Stellantis niet minder dan 14 merken met verschillende filosofieën, waarvan sommigen rechtstreeks met elkaar concurreren. Bovendien loopt de Italo-Amerikaanse tak qua elektrificatie duidelijk achter qua technologie en productie tegenover zijn nieuwe Frans-Duitse compagnon. In de komende maanden zullen we waarschijnlijk een industriële reorganisatie en herpositionering - of verdwijning - van enkele merken van de groep zien. Hoe dan ook zal er een grondige lenteschoonmaak nodig zijn voor de groep om duurzaam te kunnen zijn. Wie moet wat verkopen en met welke aanpak?

Wie, wat, waar?

Abarth (Europa)

Zolang er Fiats zijn, zouden er ook Abarth-versies moeten volgen. Het Italiaanse sportmerk staat synoniem voor hoge marges voor een specifieke aanpak en geniet van een groeiend klantenbestand. Abarth zou zich dus geen zorgen moeten maken.

Alfa Romeo (Europa en Noord-Amerika?)

Het Milanese merk heeft te maken met een paradox. Het wordt geliefd door de meesten en heeft een sterk Giorgio-platform (Stelvio en Giulia) dat wordt geloofd door de pers, maar loopt achter qua technologie aan boord en legt deels daardoor zwakke verkoopsresultaten voor. De Alfa's zijn leuk om mee te rijden, maar hun premiumprijs steekt slecht af tegenover de sterkere Duitse concurrentie.

Een andere valkuil is het zwakke aanbod - de Tonale is nog steeds niet uit - en een elektrificatie die nog volledig afwezig is. Laten we hopen dat Carlos Tavares geen scenario oplegt zoals bij de Opel Corsa (waarvan de opvolger werd geschrapt om opnieuw te beginnen op basis van de Peugeot 208) dat de komst van het hoopmodel van Alfa nog verder zou vertragen. Voor Alfa zal het ook nodig zijn om de positionering wat aan te passen om niet rechtstreeks te concurreren met Peugeot, dat ook de meer sportieve toer opgaat.

Citroën (Europa en China)

Citroën richt zich nu op het 'Franse comfort', een onderscheidend design en SUV's, waardoor het zijn plek gevonden lijkt te hebben binnen Stellantis. Het is een vaste waarde in West-Europa en zou zich op middellange termijn geen zorgen moeten maken.

Chrysler (Noord-Amerika)

Het gamma is zwaar uitgedund, het merkimago is tanende en er is geen enkele nieuwigheid voor Chrysler aangekondigd in het laatste vijfjarenplan van FCA. De toekomst van een van de 'Big Three' lijkt dus somber. Het Giorgio-platform van Alfa Romeo gebruiken zou een redmiddel kunnen zijn, maar zonder SUV of cross-over zal het huidige gamma niet lang meer overleven.

Dodge (Noord-Amerika)

De verkopen zijn in vrije val (-39%) en de producten rekenen nog sterk op grote en krachtige motoren, waardoor Dodge zich in een delicate positie bevindt. Vooral omdat de Biden-administratie al heeft aangekondigd de Amerikaanse automarkt te willen elektrificeren. Dodge zal dus zijn producten grondig onder de loep moeten nemen om niet te verdwijnen.

DS (Europa en China)

Het merk heeft nog steeds geen hit kunnen scoren qua verkoop, maar DS kan wel rekenen op zijn positie als Frans luxemerk om verder te gaan. De Europese en vooral de veeleisende Aziatische klanten (vooral in China) zullen echter moeten worden verleid om de toekomst roze te kleuren. Maar met een gamma in uitbreiding met een hoge mate van elektrificatie zouden er nieuwe perspectieven mogelijk moeten zijn.

Fiat (wereldwijd)

Het iconische Italiaanse merk heeft nood aan verandering en de onzekerheden zijn reëel. Het 500-gamma is begonnen aan zijn tweede renaissance en zou zelfs een volledig eigen merk kunnen worden, maar de Panda en Tipo zijn niet meer van de jongste. De redding zou kunnen bestaan uit een low-costpositionering onder het trio Peugeot-Citroën-Opel, dat een uitgebreider gamma kent. Gelukkig heeft PSA plaats gemaakt door de Adam, Karl, C1 en 108 geleidelijk aan te schrappen. Fiat kan zich vooral richten op zijn aanwezigheid in Zuid-Amerika en op sommige opkomende markten om zijn plaats binnen Stellantis te rechtvaardigen, waarbij het kan profiteren van bestaande PSA-techniek om een soort Dacia te worden van de groep.

Jeep (Europa en Noord-Amerika)

Het bestverkopende merk van Stellantis profiteert van zijn succes in Amerika en een uitgebreid gamma dat al bezig is aan zijn elektrificatie. De ervaring en de kennis qua SUV's geeft het merk zekerheid voor de toekomst binnen de groep en op de wereldmarkt.

Lancia (Italië)

Lancia verkoopt enkel nog de intussen stokoude Ypsilon, en dat enkel op de Italiaanse thuismarkt. Het lot van het merk lijkt dus bezegeld, tenzij er een mirakel komt.

Maserati (wereldwijd)

Het merk met de drietand staat er momenteel niet zo goed voor, maar kan op korte termijn wel nog rustig ademhalen. De nieuwe MC20 is net aangekondigd en kan ook rekenen op een volledig elektrische versie, de toekomstige SUV Grecale komt eraan op basis van de Alfa Romeo Stelvio en de elektrificatie van de Ghibli, Quattroporte en Levante is begonnen. Ook de opvolgers van de GranCoupé en GranCabrio komen er binnenkort aan voor het sportieve luxemerk van de groep, dat hoopt op een verkoopresultaat van 75.000 exemplaren op korte termijn.

Opel/Vauxhall (Europa)

Je moet niet te veel kijken naar de sombere commerciële resultaten van Opel, die voor een groot deel te danken zijn aan het schrappen van bepaalde modellen (Karl, Adam, de klassieke Zafira) en aan de verstoorde lancering van de nieuwe Corsa en Mokka (op PSA-basis) door de Covid-19-pandemie. De nieuwe Astra op EMP-2-basis komt eraan, waardoor enkel nog de Insignia van GM-origine zal zijn. Het merk met de Blitz kan dus met vertrouwen de toekomst ingaan.

Peugeot (wereldwijd)

Tussen het succes van zijn SUV's 3008-5008 en het duo 208-2008 hoeft Peugeot zich nergens zorgen over te maken. De 308 krijgt binnenkort een opvolger en de 508 kan met zijn hybride aandrijflijnen weer voor de dag komen. De leeuw uit Sochaux is nog niet klaar met brullen.

RAM (Noord-Amerika)

De emancipatie van RAM als eigen merk, waar we vroeger nog over de Dodge Ram spraken, is een succes gebleken. Het merk heeft kunnen voortbouwen op de nog steeds gigantische populariteit van pick-ups in de Verenigde Staten. Er moet enkel nog gekeken worden naar de elektrificatie van de toekomstige modellen. Maar er is geen reden om zich zorgen te maken voor het Amerikaanse merk.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten