Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Euro NCAP: nieuw sterrensalvo

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-12-2020

Euro NCAP heeft de resultaten van zijn vierde testronde van 2020 gepubliceerd, met een maximumscore voor 5 van de 7 geteste modellen. Slechts twee kleine stadswagentjes moeten genoegen nemen met 3 of 4 sterren.

De Euro NCAP-evaluaties zijn complexer dan in het verleden en tellen nu de aanwezigheid - standaard of optioneel - van verschillende rijhulpsystemen mee in de telling, net als hun werking en hun vermogen om de aandacht van de bestuurder vast te houden. Toch wisten de Audi A3 en de Seat Leon de maximale 5 sterren te halen, net als de nieuwe Isuzu D-Max, Land Rover Defender en de Kia Sorento. Minder succes voor de stadsauto's Honda e en Hyundai i10, die respectievelijk maar 4 en 3 sterren wisten te behalen.

Grootte doet er toe

De Audi A3 Sportback en de Seat Leon staan op hetzelfde MQB-II-platform van de Golf 8, maar voegen er nog een centrale airbag aan toe om de bescherming tegen lange laterale schokken te verbeteren. Het is echter de Leon die de bovenhand neemt met een score van 92% voor de bescherming van volwassenen, tegenover 89% voor de A3. 

De scores van de Defender en de Sorento zijn te verwachten binnen hun segment, maar de resultaten van de pick-up D-Max zijn best knap te noemen, aangezien dit type voertuig vaak slechter scoort in deze tests. De Land Rover is echter de beste van de drie met een score van 85% voor de bescherming van volwassenen en kinderen, tegenover 84 en 86% voor de Isuzu en 82 en 85% voor de Kia. De Koreaanse SUV maakt wel veel goed met zijn rijhulpsystemen, waar hij een knappe 87% scoort tegenover de 73% van de Audi A3.

De twee kleinere stadswagens mogen niet pochen met een maximumscore. De elektrische Honda e scoort er 4, maar heeft wat moeite met de bescherming van volwassenen (76%). Kinderen zitten veiliger met 82%. Vooral de elektronische assistenten laten het echter afweten, met een score van 65%. De Hyundai i10 haalt amper 3 sterren, met 69% voor de bescherming van volwassenen en 75% voor kinderen. Schadelijker voor zijn score is zijn lage prijs die minder uitrusting met zich meebrengt en dus een score geeft van amper 59% voor de veiligheidsassistenten. Ook zwakke weggebruikers hebben geen baat bij zijn meer basale en goedkope ontwerp, met een score van amper 52% op dit vlak.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten