Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / 44% van de Belgen klaar voor een hybride

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-07-2017

Volgens een peiling die IPSOS in opdracht van Toyota uitvoerde, zou 44% van de Belgen bij de aankoop van een nieuwe auto een hybride aandrijving overwegen. De diesel van zijn kant, boet fors in aan populariteit.

924 werden in juni ondervraagd over het type aandrijving dat ze overwegen bij de aankoop van hun volgende auto. Volgens deze peiling van IPSOS blijkt daaruit dat 44% van de Belgen interesse vertoont in een hybride oplossing (al dan niet oplaadbaar) tegenover 42% interesse voor benzine, 26% voor diesel, 21% voor volledig elektrisch, 10% voor waterstof en 9% voor gas. 14% van de ondervraagden heeft geen uitgesproken voorkeur. De cijfers tonen ook aan dat de Belg vaak tussen verschillende mogelijkheden twijfelt.

Meer hybride, minder diesel

In vergelijking met oudere peilingen in opdracht van Toyota steeg de populariteit van de hybride van 30% in 2014 naar 44% in deze peiling. De diesel daarentegen zak van 54% naar 26%! Het kan niet anders of de verschillende affaires rond sjoemelsoftware en de beperkingen die overal nadrukkelijker opduiken, doen kopers afzien van een keuze voor diesel. Net als de hybride zet ook de elektrische auto een grote stap vooruit want nu overweegt 1 Belg op 5 dit type aandrijving. Sowieso beweert 74% dat ze bij de aankoop van hun auto veel belang hechten aan “het ecologische aspect”.

Tesla

Wanneer de ondervraagden gevraagd werd om een milieuvriendelijk automerk te noemen, dan citeerde de Belg het vaakst Tesla (57%), gevolgd door Toyota (54%). Lexus, het tweede merk van de Japanse groep, komt op de 3de plaats met 28%. Bovendien is Tesla het favoriete merk voor het geval dat de ondervraagden een elektrische auto zouden kopen. Toyota is dan weer veruit (75%) het merk dat als eerste spontaan wordt genoemd wanneer het over hybride auto’s gaat.

Nog niet helemaal begrepen

Hoewel de hybride aandrijvingen steeds frequenter voorkomen, is de technologie bij het grote publiek nog altijd niet gekend. Zo “weet” 44% van de Belgen dat een hybride auto altijd moet worden geladen via een stekker, ook al is dat in de praktijk enkel het geval voor plug-inhybrides. Overigens kent 61% van de Belgen het verschil niet tussen een hybride en een oplaadbare hybride (plug-in). De voorkeur voor een hybride auto wordt voornamelijk ingegeven door het milieuvriendelijke karakter (64%) en het verbruik (37%).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten