Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen maart 2021: saloneffect of corona-effect?

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-04-2021

Maart 2021 laat een duidelijke stijging zien qua inschrijvingen vergeleken met 2020, toen België voor het eerst in lockdown ging. Dus, spreken we over een saloneffect of een corona-effect?

Met een stijging van 56,1% voor de particuliere wagens en zelfs 86,7% voor de bedrijfsvoertuigen, zijn de inschrijvingen voor maart 2021 (cijfers van Febiac) fors gestegen vergeleken met maart 2020. Maar heeft dit te maken met Covid-19, aangezien het land voor het eerst tot stilstand kwam in maart 2020, of zien we de eerste resultaten van het virtuele autosalon van dit jaar? Waarschijnlijk een mix van de twee.

BMW lacht, Tesla huilt

De inschrijvingen van nieuwe personenauto's zijn dus met 56,1% gestegen, een grote verbetering waarmee de achteruitgang in het eerste kwartaal van 2021 wordt beperkt tot slechts -6,4%, wetende dat januari en februari 2020 nog de laatste maanden pre-corona waren.

Bij de merken loopt BMW nog steeds voorop met 4.359 ingeschreven wagens (+88,38%). Het podium wordt weer vervolledigd door Volkswagen en Peugeot, maar in de omgekeerde volgorde van vorige maand. Het Duitse merk staat nu tweede (3.977, +32,21%) voor de Franse leeuw (3.685, +100,27%) die zelfs zijn score van maart 2020 verdubbelt. Mercedes (3.232, +67,81%) en Audi (2.937, +61,20%) vervolledigen de top 5.

In de top 40 zijn er slechts 2 merken die een daling lieten optekenen ten opzichte van 2020. Tesla, 23e in de rangschikking, gaat met 44,99% achteruit. Maar de cijfers van Tesla moeten altijd met een korrel zout geworden nomen, wetende dat de leveringen niet in een continue stroom plaatsvinden, maar eerder in golven met regelmatige tussenpozen. Verbazender is dat er minder Lexussen zijn verkocht (34e, -18,07%) dan SsangYongs of Polestars.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten