Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Lexus SC 400 (1991-2000)

Geschreven door Steven Appelmans op 27-07-2021

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: de Lexus SC 400 (1991-2000).

Wat doe je als je je merk in de verf wil zetten? Juist, je bezorgt het een sportief exploot. Bij Lexus kwam dat begin jaren 90 van de SC 400, een vierzitscoupé die het leeuwendeel van zijn componenten deelde met de Toyota Supra. De Lexus hield er echter wel een iets gezapigere stijl op na, wat waarschijnlijk verklaart waarom hij een minder roemrucht parcours aflegde. Dat maakt de SC er echter niet minder indrukwekkend op.

>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z

Naar verluidt pompten de Japanners 400 miljoen dollar in de ontwikkeling van de nieuwe 4 liter-V8, een investering die resulteerde in een rits prijzen én een onverwoestbaar imago. Voorts dien je nog te weten dat het design vooruit was op zijn tijd. Niet alleen qua looks, maar evenzeer naar aerodynamica toe. De SC pochte toen immers al met een CX-coëfficiënt van 0,31. Kortom, een youngtimer om in de gaten te houden.

Waarop moet je letten?

Hoe vreemd het ook mag klinken, maar eigenlijk zijn er geen. De SC stamt uit een tijd dat Lexus (en Toyota in het algemeen) elke auto bouwde alsof hij voor papa Toyoda himself bedoeld was. Elk detail werd dan ook minitieus geweikt, gewogen en indien nodig herwerkt voor het op de SC terecht kwam. Om daar een praktische voorbeeld van te geven: de deurscharnieren hebben een dubbele arm in plaats van het gebruikelijke enkele exemplaar. Noodzakelijk? Nee, maar het geeft wel extra zekerheid.

En zo loopt de lijst maar door. Orgelpunt is de V8 die onverslijtbaar is. Hoge kilometerstanden hoeven dus zeker niet af te schrikken. Hou er wel rekening mee dat exemplaren voor 1998 het met een viertrapsautomaat moeten stellen en bijgevolg een aardige slok benzine extra lusten. En uiteraard geldt zoals altijd dat een degelijk onderhouden exemplaar altijd de voorkeur verdient. Ook bij een Lexus durven bepaalde onderdelen immers slijten.

Wat mag dat kosten?

Wij hebben er in ons land één gevonden uit 1997 die voor 6.000 euro van eigenaar wisselt. Een mooi gemiddelde zo bleek na een zoekopdracht in de ons omringende landen, al bleef het aanbod met acht stuks ook daar redelijk mager. Een alternatief is er eentje importeren uit de VS, wat je ook de mogelijkheid geeft te gaan voor de sportiever georiënteerde SC 300. Weet wel dat de SC over de plas geliefd is in driftmiddens en er bijgevolg vaak aan gemorreld is. Hou eveneens in het achterhoofd dat een V8 sowieso een bovengemiddeld brandstofbudget vergt én, in het geval van onze Belgische SC, een aanzienlijke jaarlijkse taks.

Zijn er leuke alternatieven?

De BMW 8 Reeks is een mogelijkheid. Toch als je het Europees wil houden. Zorg dan wel voor bijkomende financiële reserves, aangezien de beemer zich een stuk duurder laat verhandelen. Net het tegenovergestelde vind je bij Honda. De Legend is nog budgetvriendelijker dan de Lexus, maar evenzeer minder vermogend én minder exclusief. Is vooral dat laatste een issue, dan verdient misschien ook de Subaru SVX een plaatsje op de shortlist.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten