Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Salon van Peking 2018 – Lexus ES: ook voor Europa

Verwachte lancering : 01-12-2018

Geschreven door Alain Devos op 25-04-2018

De jongste generatie van de Lexus ES, die net is onthuld op de Auto China 2018, komt voor de eerste keer in zijn geschiedenis ook naar Europa. Hij vervangt bij ons de GS, die aan het eind van zijn carrière is gekomen.

ES lijkt misschien een nieuwe voornaam voor een Lexus, maar is dat allerminst. In Noord-Amerika heeft de auto al een lange en succesrijke geschiedenis, bijna even lang als die van Lexus zelf. De eerste generatie dateert van 1989 en ze rijden daar ondertussen al een tijdje in nummer zes. En nu is op het Autosalon van Peking deze zevende generatie voorgesteld, een auto die deze keer wél (ook) voor Europa bestemd is. Mogelijk zelfs als vervanger van de GS, want die zit in zowat hetzelfde marktsegment en heeft hier toch nooit kunnen opboksen tegen zijn rechtstreekse concurrenten. Waarbij we het dan over een Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse hebben.

GA-K-platform

De vorige en dus vooral Amerikaanse ES-modellen stonden op een Toyota Camry- of (voor generatie zes) Avalon-platform, evengoed auto's die bij ons niet meer of zelfs nooit worden of werden verkocht.  De jongste ES gebruikt het nieuwe Global Architecture-K of kort GA-K-platform met voorwielaandrijving en komt vanaf eind dit jaar naar onze streken als 300h. Hij combineert een 2,5 liter-viercilinder (die volgens de Atkinson-cyclus werkt) met een elektrische motor. Goed voor een eerder bescheiden vermogen van 218 pk en een normverbruik van slechts 4,7 liter per 100 kilometer. En opmerkelijk: Lexus voorziet nog altijd geen plug-invariant. Er is ook nog een bescheidener ES 250 zonder hybride aandrijving en een krachtigere ES 350 met V6 van 250 pk op benzine, maar die lijken in Europa alleen richting Rusland en enkele andere landen 'in het oosten' te trekken.

Fietserdetectie bij nacht

In die regio wordt het Lexus Safety System+ een optie, bij ons lijkt het merk het standaard te zullen aanbieden. Het omvat onder meer een Pre-Collision System die naast auto's en voetgangers nu ook fietsers detecteert. De tweede categorie 'hindernissen' wordt dankzij weer wat efficiëntere sensoren ook in het donker nog wat beter opgemerkt. Ook nieuw zijn de slimme koplampen met twee niveaus, met 24 leds die zich steeds meteen aan de noden van het moment kunnen aanpassen en natuurlijk ook vermijden dat tegenliggers worden verblind. In de categorie comfort en (vooral) plezier is er de première van het Mark Levinson PurePlay-audioysteem met 17 op schouderniveau geplaatste luidsprekers.

F Sport

Voor sportief volk komt er een F Sport-editie met een van de LC geleende Adaptive Variable Suspension, een extra modus Sport+ voor het Drive Mode Select (motor, transmissie, ophanging...) en een – kunstmatig opgewekte – sportievere klank. De 'gewone' ES staat op 17- of 18-duimvelgen, de F Sport krijgt exemplaren van 19 duim. Het dashboard heeft trekjes van dat in zowel de LC als de LS. Handig is het enorme scherm bovenop de middenconsole, onhandig het Remote Touch-touchpad waarvan ondertussen al zowat de hele wereld – behalve Lexus dus – heeft geoordeeld dat het behoorlijk gebruiksonvriendelijk is. Tenzij ze het in de ES eindelijk wel beter voor elkaar hebben gekregen, maar dat zullen we pas bij een eerste test kunnen ondervinden.

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten