Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus RC 300h: In de sporen van de LC

Geschreven door Tony Verhelle op

Na een carrière van vier jaar geeft Lexus zijn RC een update, waarbij deze coupé zich elementen aanmeet van de in 2017 gelanceerde LC. De verwantschap is duidelijk merkbaar.

Prijs
NB

Het concept

Zonder dat je er acht op slaat, is de Lexus RC ondertussen toch ook alweer dik vier jaar oud en dus was het hoog tijd voor een toch wel ingrijpende facelift. Dat begint al bij het uiterlijk. Terwijl we het wel eens moeilijk hadden met de soms iets te exuberante hoeken en (scherpe) vouwen van het oorspronkelijke model, resulteren de op het eerste gezicht onopvallende, maar bij nader inzien zeer geslaagde ingrepen in het lijnenspel tot een harmonieuzer, verfijnder geheel, dat meer aansluit bij de stijl van de LC. Zo is er de nieuwe voorbumper, waarin het zandlopervormige radiatorrooster (met ander roosterpatroon) nog altijd prominent aanwezig is, maar toch minder de aandacht opeist. In de fijne koplampunits staan de ledhoofdlampen nu verticaal opgesteld, terwijl de leddagrijlichten een letter ‘L’ vormen. Drie keer raden waarvoor dát staat...

Het profiel wordt gekenmerkt door een laag, gebogen dak en een geaccentueerde gordellijn die uitmondt in uitgebouwde achterste wielkasten, terwijl de onderkant van de deuren eerst naar binnen golft om onderaan een bijna messcherpe drempellijn te vormen. In de achterbumper zitten luchtuitlaten die wel degelijk ook een aerodynamische functie hebben. In de achterlichtblokken zien we de L-vorm terugkeren in de leds. Wie wil dat zijn RC nog dichter aansluit bij de LC, kan voor de F Sport-outfit kiezen, maar in elk geval blijft dit een coupé met een relatief korte wielbasis en brede sporen die een grotere wendbaarheid moeten garanderen. 

Wat er verandert

In afwachting van de gefacelifte RC F met vijfliter-V8 zit bij ons enkel een hybride aandrijfgeheel onder de motorkap. Die 300h-versie heeft als verbrandingsmotor een 2,5 liter grote benzinekrachtbron die functioneert via de zogenaamde Atkinson-cyclus en een directe inspuiting heeft. Zijn vermogen piekt bij 133 kW/181 pk en hij heeft een maximumkoppel van 221 Nm. Daarnaast is er een elektromotor (synchroon met permanente magneet), die 105 kW/143 pk en een koppel van 300 Nm kan leveren. Het geheel ontwikkelt een gezamenlijk vermogen van 164 kW/223 pk en drijft de achterwielen aan.

Dat is voldoende om de RC 300h een topsnelheid te geven van 190 km/u en een optrektijd tot 100 km/u in 8,6 seconden. Neen, dat zijn niet echt indrukwekkende cijfers, maar je mag niet vergeten dat deze auto met 1,75 ton ook geen lichtgewicht is. Het goede nieuws is dat het systeem erin slaagt om minder dan 6 liter per 100 km te verbruiken volgens de nieuwe WLTP-testcyclus (132 g CO2/km). Met een gematigde en op het systeem inspelende rijstijl moet je volgens Lexus meer dan 50 procent van de tijd in elektrische modus kunnen rijden. Let wel, dit is een ‘gewone’ hybride (zoals alle Lexus-modellen), geen plug-inmodel. De relatief kleine batterij maakt dus dat je maar een heel kort eind zuiver elektrisch kunt rijden. Bij Toyota zijn ze hun hybride modellen nu trouwens consequent ‘zelfladend’ gaan noemen, om zich af te zetten tegen de plug-ins, die zoveel mogelijk aan de stekker moeten.

Hoe hij rijdt

De RC 300h heeft noch het vermogen noch de punch om er een echte sportieveling van te maken, daarvoor zullen de liefhebbers naar de V8-motor van de RC F moeten grijpen. Maar met zijn meer dan aanvaardbare veercomfort, zijn uitstekende stoelen en zijn schokvrije aandrijving is hij bij uitstek geschikt om comfortabel te cruisen. Temeer omdat Lexus er net als in de grotere LC ook hier in geslaagd is om het ‘koffiemolengevoel’ van zijn hybride aandrijving (vergelijkbaar met een CVT) zoveel mogelijk weg te werken. Anderzijds maakt de korte wielbasis wel dat deze RC op een bochtiger parcours een stuk levendiger aanvoelt dan zijn grote broer, en hij stuurt ook directer. En als het toch even dreigt mis te lopen, zijn er een hele hoop van de klassieke rijhulpsystemen die de bestuurder standaard bijstaan.

Budget

De basisversie van de RC 300h (de al goed uitgeruste Executive Line) komt je op 51.900 euro te staan, kies je voor de F Sport Line of de Privilege Line, dan moet je in beide gevallen 56.420 euro neertellen. Dat zijn geen lage prijzen, meer nog, ze liggen zelfs hoger dan die voor gelijkaardige Duitse (diesel)modellen, maar de standaarduitrusting is rijkelijker. Niettemin is de boodschap duidelijk: voor de prijs alleen hoef je een RC 300h niet te kopen.

Ons verdict

Het segment waarin de Lexus RC zich bevindt, is geen volumesegment. En daarbinnen is deze Lexus dan ook nog eens verre van een bestseller, eerder een originele buitenstaander. De facelift heeft hem meer matuur gemaakt, zowel qua looks als qua rijden. Wie de hybrideversie koopt (voorlopig de enig mogelijke), schaft zich eerder een comfortabele cruiser aan dan een sportieve scheurmachine. Wat niet wil zeggen dat hij geen rijplezier kan bezorgen, zeker nu de technici het aandrijfgeheel hebben aangepast in de stijl van de LC. Voor wie nog valt voor een coupé en eens iets anders wil.

  • Originele look
  • Rijplezier, verbruik
  • Aankleding en afwerking
  • Plaats achterin
  • Vrij makke prestaties
  • Hoge prijs

In dit artikel : Lexus, Lexus RC

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker