Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Lotus Evora 414E Hybrid

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-03-2010

De Lotus Evora 414E Hybrid is een elektrische coupé met uitgebreid rijbereik. Een virtuele overbrenging simuleert de werking van een versnellingsbak met zeven verhoudingen en een luidspreker zorgt voor motorgeluid.

De Lotus Evora 414E Hybrid werd in Genève onthuld als conceptcar. De coupé wordt aangedreven door twee elektrische motoren van 207 pk en 400 Nm die in de achterwielen geïnstalleerd zijn. De som van beide vermogens levert 414 pk op, wat meteen de naam van de auto verklaart. De lithium-ionpolymeerbatterij van 17 kWh geeft de Lotus een rijbereik van ongeveer 55 kilometer (35 miles). Eens de accu uitgeput geraakt, neemt een 1.2-driecilinder met 48 pk de rol van generator op zich. Daarmee kan de Evora 414E Hybrid zijn actieradius uitbreiden tot 480 kilometer (300 miles).

De ingenieurs van Lotus hebben de aanwezigheid van elektromotoren in de achterwielen aangegrepen om een vectorverdeling van het koppel te creëren. Daarnaast hebben ze een 'virtuele' zevenversnellingsbak ontwikkeld. De bestuurder kan met schakellepels aan het stuur spelen om te remmen op de motor of om de indruk te krijgen dat hij van versnelling verandert. En om deze gewaarwording nog te versterken is de Lotus Evora 414E Hybrid uitgerust met HALOsonic.

HALOsonic is een systeem dat het geluid van verschillende motoren nabootst. Luidsprekers in het interieur, maar ook aan de buitenkant, simuleren afhankelijk van de wensen van de bestuurder de stem van een V6 of een V12, maar ook een futuristisch geluid of een mengeling daarvan met de klanken van een traditionele motor zijn mogelijk. Deze oplossing geeft nostalgische bestuurders de kans om de auditieve sensaties van een echte benzinesportwagen te beleven. Tegelijkertijd waarschuwt het de zwakke weggebruikers voor de komst van de auto, die door zijn elektrische werking van nature geruisloos is.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten