Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene mobiliteit op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Scoops / Maakt de Lotus Esprit een comeback als elektrische supercar?

De Chinese eigenaar van Lotus heeft zin in een elektrische supercar om Ferrari, McLaren en Porsche de duvel aan te doen. Zet Geely de Esprit terug op de agenda?

Overzicht :

Even terugspoelen naar 2010. De bij Ferrari weggeplukte Dany Bahar lanceerde een ambitieus vijfjarenplan dat Lotus in een volwaardig sportwagenmerk zou veranderen middels een modellenstrategie die naast de Elan en de Elite ook de Esprit zou reanimeren. Er werden zelfs een heleboel realistisch ogende conceptstudies op de wereld losgelaten. Maar daar kwam uiteindelijk niets van in huis. Bahar werd in 2012 ontslagen, waarna Lotus geen woord meer repte over een eventuele comeback van de Esprit.

Intussen zit Lotus in de portefeuille van Geely, de Chinese groep waartoe ook Volvo, Polestar en Lynk&Co behoren. En die boeren goed, momenteel. Zo goed dat ze naar Aston Martin, Ferrari en McLaren durven kijken. Bahar is intussen geland bij Ares Design, bekend van zijn moderne interpretaties van klassieke Ferrari-modellen en van extraverte ombouwprojecten.

Geely Lotus Esprit Hypercar

Project Omega

Geely onderzoekt de mogelijkheden van een elektrische sportwagen, die de comeback van de Lotus Esprit zou kunnen inluiden. En het blijft niet bij enkel denkwerk, want onder de projectnaam Omega zouden een heleboel Lotus-ingenieurs intussen aan het experimenteren zijn met een lichtgewicht platform, met slimme batterijen en met een elektrisch aandrijfgeheel. Er worden zelfs een aantal cijfertjes genoemd: de hypercar moet minstens 1.000 pk ontwikkelen en mag 2,2 miljoen euro kosten. Tegen 2020 zou er een productie van 500 exemplaren opgestart worden.

Hoe Lotus die elektrische hypercar gaat rijmen met het lichter-is-beterprincipe van de legendarische Colin Chapman, moet nog blijken. Want accu's zetten een heleboel gewicht op de schaal. Nu goed, eerst zien en dan geloven. Want de comeback van de Lotus Esprit is ons intussen al tientallen keren beloofd.

Geely Lotus Esprit Hypercar

 

 

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken