Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lotus Evora S

De S-versie van de Evora krijgt een compressor aangemeten, een beproefd recept bij Lotus om de prestaties op te peppen, gepaard gaand met afstellingen die de rijkwaliteiten moeten vrijwaren.

Prijs
NB

Zoals het een Lotus van vandaag betaamt, bevindt de motor, in casu een zescilinder in een V van 60 graden uit de Toyota-stal, zich in dwarsopstelling centraal achterin. Lotus beschikt niet langer over de middelen om zijn eigen motoren te ontwikkelen, maar kent zijn gelijke niet als het aankomt op het verbeteren van een door een externe partner aangereikte basis. De toevoeging van een volumetrische compressor levert hem echter een vermogen van 350 pk bij 7.000 o/m en een koppel van niet minder dan 400 Nm bij 4.500 o/m op. In combinatie met een compacte manuele versnellingsbak, eveneens van bij Toyota (EA60), waarvan de zes verhoudingen oordeelkundig ingekort werden door Lotus, legt het nieuwe topmodel het sprintje van 0 tot 100 km/h af in 4,8 seconden en haalt hij een topsnelheid van 277 km/h.

Het rijplezier aan het stuur van de S, waarvan de bekrachtiging perfect werd afgesteld, is van een nog hoger niveau dan de standaard-Evora. Dankzij zijn specifieke afstellingen voor de ophanging gaat deze adrenalineversie prat op een nog beter gecentreerde besturing, waarvan de respons en de opbouw van de weerstand van een grotere lineariteit getuigen. Ook het weggedrag vaarde er wel bij: het wegcontact is beter, er is meer grip en stabiliteit en rolneigingen worden nog beter ingedijkt. We zijn ver verwijderd van het Spartaanse karakter van de Elise... De Evora is mooier in werkelijkheid dan op foto, zoals dat wel vaker het geval is bij echte Engelse auto's. En wat de bijbehorende klank betreft, bij 4.700 o/m bevrijdt een klep de tegendruk en krijgt de uitlaat een tweede stem, een tweede golf van decibels, wat overigens frequenter het geval is in de sportmodus.

Deze Lotus van de bovenste plank, die is uitgerust met moduleerbare, niet-bemoeizieke rijhulpsystemen, bewijst dat het mogelijk is om met correct afgestelde Bilstein-schokdempers en klassieke Eibach-veren de stugheid van een racewagen te combineren met het absolute comfort van een klasse-GT, en dat zonder terug te grijpen naar een gestuurde ophanging. Het is de eerste keer dat een Lotus alle troeven in huis heeft om een Porsche over de hele lijn het nakijken te geven zonder spartaans te worden. In vrouwentermen uitgedrukt: zonder op de kilo's te letten...

U kunt de Eerste Test van de Lotus Evora S nalezen in AutoGids 811 van 24/11/2010.

In dit artikel : Lotus, Lotus Evora

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker