Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lotus Exige S Roadster

Lotus brengt voor het eerst een roadsterversie uit van de Exige S. Die speelde naast zijn vaste dak ook zijn achterspoiler kwijt, maar blijft voor de rest net zo vermakelijk als zijn coupébroer.

77.786 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Meteen na de lancering van de Exige S kondigde Lotus de komst aan van een open versie. Het chassis - dat nog steeds bestaat uit een structuur van verlijmde balken van geëxtrudeerd aluminium - is zo stijf dat bijkomende versterkingen niet nodig zijn. Toch werd gekozen voor een dikkere bodemplaat tussen het chassis en het achterste subframe, maar niettemin is de Roadster - en dat is vrij uitzonderlijk - 10 kilogram lichter dan de coupé. Dat betekent echter niet dat hij ook sneller is: om te vermijden dat het stoffen oproldakje bij hoge snelheid zou gaan vliegen, werd de topsnelheid teruggebracht tot 233 km/h. Ter vergelijking, de Exige S Coupé haalt 274 km/h.

De Exige S Roadster die voor deze Eerste Test klaarstaat, is een standaardversie, zonder het Racepack. Omdat een flauw Brits zonnetje te kennen geeft er het beste van te willen maken, besluiten we om open te rijden. Het stoffen oproldak van de Exige S is identiek aan dat van de Elise. Het is met andere woorden vlot, maar traag te monteren en te demonteren. Onderweg toont de van een Harrop-compressor voorziene 3.5-V6 van Toyota-origine zich van zijn beste kant. Niet alleen door zijn 350 pk, maar ook door zijn souplesse. Dankzij de mechanische compressor bouwt de motor de kracht vanuit lage toeren geleidelijk op, met een piek wanneer de rode zone nadert. Het is alleen jammer dat de via kabels bediende versnellingsbak, die zich vlot vanuit de pols laat bedienen, net iets te traag en te hakerig schakelt om écht plezierig te zijn.

De Lotus Exige S Roadster behoudt de dynamische kwaliteiten van de coupé (zie de Korte Wegtest in AG 880), maar voegt er het plezier van open rijden aan toe, zonder daarvoor een meerprijs aan te rekenen. Alleen moet je er de mindere kantjes van het stoffen roldakje bijnemen. Dat kun je dan ook best zien als een noodoplossing; in winterse omstandigheden biedt de hardtop soelaas.

U kunt de Eerste Test van de Lotus Exige S Roadster nalezen in AutoGids 882 van 21/8/2013.

In dit artikel : Lotus, Lotus Exige

Geschreven door op

De concurrenten