Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Lynk & Co Zero EV: 800 volt en 700 km

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-12-2020

Het innoverende merk van de Chinese groep Geely, Lynk & Co, is onlangs toegekomen op de Europese markt en ontwikkelt nu zijn Zero EV, een soort shooting brake met flitsende prestaties en een veelbelovende levensduur.

Lynk & Co heeft onthuld dat de Zero EV zal genieten van vierwielaandrijving dankzij zijn verschilledne elektromotoren die een gecombineerd vermogen van 536 pk leveren. Het koppel is nog niet bekend. Het model staat op het SEA-platform (Sustainable Electric Architecture) dat speciaal is ontworpen voor de elektrische modellen van de Geely-groep. De Zero EV innoveert ook met zijn batterijpakket op 800 volt.

De prestaties zijn spectaculair, met een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 seconden, maar vooral de levensduur van de batterij maakt indruk bij ons. Lynk & Co beweert dat de Zero EV een autonomie van 700 km zal hebben volgens de NEDC-cyclus, wat in de praktijk op een dikke 500 km zou moeten uitkomen. Daarnaast zegt de Chinese constructeur dat zijn 800 V-technologie een uitzonderlijke duurzaamheid garandeert met de mogelijkheid om tot 2 miljoen(!) km af te leggen, waarvan 200.000 zonder enige aftakeling van het accupakket. 

Indrukwekkende waarden die in theorie mogelijk zijn, maar die zoals steeds in de praktijk getest zullen moeten worden. Daarnaast moet de 800 V-technologie een snellere laadtijd garanderen. Als we het merk mogen geloven, zullen we het over een jaar al kunnen ontdekken, want Lynk & Co is van plan de productie medio 2021 te starten, met de eerste leveringen voor het einde van volgend jaar.

Cross-over

Conceptueel gezien is de Zero EV een cross-over, zowel qua design als op technisch vlak. Zoals de video door het merk toont, beschikt de auto over een luchtvering die de hoogte van het koetswerk kan wijzigen volgens de rijstijl en om de aerodynamica te optimaliseren - bijvoorbeeld op de snelweg - om het verbruik te beperken. De Zero EV is nog steeds gecamoufleerd, maar de lijnen lijken in elk geval sterk op die van de initiële conceptcar en tonen een soort shooting brake met variabele hoogte. Het doet ons denken aan een soort kruising tussen een Porsche Panamera Sport Turismo en een Jaguar I-Pace.

De enige zekerheid is dat hij een lange wielbasis heeft en de 3D-lichtsignaturen erg mooi zijn uitgewerkt en conform zijn met de andere producten van Lynk & Co. Het merk is origineel in zijn commerciële aanpak en geeft de mogelijkheid om een abonnement te nemen in plaats van zijn 01 te kopen. De vraag rijst dan ook of het merk dezelfde weg zal inslaan voor een model dat een pak hoger zal geplaatst worden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten