Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Marchionne speelt open kaart over elektrische aandrijving

Geschreven door Olivier Maloteaux op 05-10-2017

De grote baas van Fiat-Chrysler heeft duidelijkheid geschept over de elektrische plannen van de groep, maar ook over de verkoop van toeleverancier Magneti Marelli, van Alfa Romeo en Maserati en over de geruchten van een overnam door Hyundai.

Sergio Marchionne heeft alles op tafel gegooid. De baas van de groep Fiat-Chrysler heeft op een hele reeks vragen geantwoord over de toekomst van zijn groep. Het eerste gespreksonderwerp was de verkoop van toeleverancier Magneti Marelli. Terwijl eerst werd gezegd dat die in december zou gebeuren, verklaarde Marchionne: “We hebben er vorige week een eerste gesprek over gehad binnen de raad van bestuur. Ik denk dat de verkoop tot 2018 wordt uitgesteld. Ze maakt deel uit van het strategische plan dat we volgend jaar zullen lanceren”.

Alfa Romeo, Maserati en Hyundai?

Over Alfa Romeo en Maserati ontkent Marchionne alle geruchten: de twee merken staan niet te koop. “Het is veel te vroeg om te praten over een verkoop van Alfa Romeo en Maserati. Beide merken hebben een te zwakke basis om hun onafhankelijkheid te verdienen. Voor hun technische ontwikkeling berusten ze nog te veel op FCA,” zo verklaarde hij. Hij ontkrachtte ook de geruchten die in september opdoken in de Zuid-Koreaanse pers rond interesse van Hyundai om FCA over te nemen. Marchionne maakte duidelijk dat er geen enkel contact is met de Koreaanse groep.

Elektrische auto: “masochisme”

Het laatste maar niet het minste punt van het gesprek: de elektrische auto. Marchionne legde uit dat zijn groep aan allerlei vormen van elektrificatie werkt. “Maar er zijn belangrijke elementen die we niet kunnen negeren”, en hij voegde toe dat de elektrische Fiat 500 die 5 jaar geleden in Californië op de markt kwam niet winstgevend is. De groep zou 20.000 dollar per verkochte auto verliezen. “Op grote schaal elektrische auto’s lanceren zou dus puur masochisme zijn,” zo bevestigde hij. “Voor we elektrische auto’s als de oplossing voor de toekomst aanduiden, moeten we hun hele levenscyclus in beschouwing nemen. En wanneer de stroom wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, is de uitstoot van een elektrische auto vergelijkbaar met die van een ander soort auto. De elektrische auto is dus een tweesnijdend zwaard”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten