Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Maserati Levante: exotische SUV

Geschreven door Julien Matagne op

Maserati waagt zich (laattijdig) op de markt van de luxe-SUV's, met de Levante, die de Porsche Cayenne rechtstreeks in het vizier neemt. Zou exotisme het kunnen winnen van Duitse Gründlichkeit?

Het Concept

Ook Maserati investeert in het lucratieve SUV-segment, met de Levante. Een rechtstreekse rivaal van de Porsche Cayenne, hoewel de verantwoordelijken van het merk hardnekkig weigeren hem als dusdanig voor te stellen. Maserati ontkent eveneens elke samenwerking met Jeep – dat net als Maserati nochtans deel uitmaakt van de Fiat-groep. Maar als de Grand Cherokee al niet als technische donor heeft gediend, dan vermoeden we toch dat die Jeep op zijn minst de inspiratiebron heeft gevormd voor deze eerste SUV van het merk. De Italianen zelf zweren echter bij hoog en bij laag dat de Levante een onvervalste Maserati is; de luxe-SUV zou afgeleid zijn van de Ghibli, aldus de merkverantwoordelijken. Die berline zou hoger op zijn poten gezet zijn om zich te transformeren in een SUV, zonder het sportieve karakter te verloochen waarop de reputatie van Maserati gestoeld is.

  • Capabel op de weg en in het terrein
  • Samenspel motoren-automaat
  • Betoverend geluid van de V6-benzine
  • Verbruik van de V6-benzine
  • Assemblagekwaliteit
  • Komt (veel) te laat...

Wat er verandert

Terwijl de Levante de ophangingsarchitectuur van de Ghibli overneemt (dubbele driehoeken, achteras met vijf armen), heeft hij recht op onderdelen van aluminium en staan zijn wielen verder uit elkaar. De SUV onderscheidt zich eveneens door standaard luchtveren en gestuurde schokdempers, waardoor de stugheid van de schokdemping aangepast kan worden, net als de bodemvrijheid. Als SUV pur sang heeft de Levante standaard recht op de Q4-vierwielaandrijving. Die aandrijving werd volledig overgenomen van de Ghibli en Quattroporte en verdeelt het koppel via een centrale meerschijvenkoppeling constant over voor- en achtertrein, waarbij tot 100 procent naar de achteras kan gaan (die overigens uitgerust is met een mechanisch zelfsperrend differentieel) of, in het andere uiterste, tot 50 procent naar de voorwielen. Verder werden ook de aandrijfgehelen overgenomen van de Ghibli. De Levante bestaat dus enkel met 3 liter grote V6-motoren, die gekoppeld worden aan de ZF-automaat met acht verhoudingen. De benzinemotor is nog altijd beschikbaar met twee vermogens, maar wel met 20 pk extra, ofwel 350 en 430 pk. De dieselmotor blijft hetzelfde vermogen behouden en levert 275 pk. Binnenin werd het dashboard opnieuw uitgedacht en uitgerust met een nieuw capacitief aanraakscherm van 8,4 duim.

Hoe rijdt hij?

De Maserati Levante verleidt doordat hij een dynamisch rijgedrag op asfalt combineert met degelijke prestaties op het terrein. Met zijn snedige voortrein en goede algemene balans – Maserati kondigt overigens een ideale gewichtsverdeling aan van 50/50 – tapt hij duidelijk uit hetzelfde vaatje als de Porsche Cayenne. De dieselmotor toont zich aangenaam soepel en koppelrijk – ook al verkiezen we zijn tegenhanger op benzine, die we konden rijden in zijn krachtigste vermogensversie (430 pk). Die laatste heeft niet alleen een extra dosis punch, maar verleidt vooral met zijn opwindende geluid. Beide krachtbronnen worden goed bijgestaan door de ZF-automaat met acht verhoudingen, die we tegenwoordig bij zowat elke grote constructeur terugvinden. De automaat lijkt perfect te anticiperen op de weg, maar reageert in de manuele modus een klein beetje traag op de schakellepels aan het stuur.

Budget & uitrusting

Wat de merkverantwoordelijken bij Maserati ook mogen beweren, met een tarief dat begint bij 73.200 euro voor de dieselversie en 91.000 euro voor de benzine, zit Maserati rechtstreeks in het vaarwater van de Porsche Cayenne. Al bij al is dat echter niets eens zo’n gekke prijs, rekening houdende met de basisuitrusting. Zo beschikt de Levante altijd over een klimaatregeling met twee zones, een gemotoriseerde kofferklep, een snelheidsregelaar, een multimedia- en navigatiesysteem met aanraakscherm van 8,4 duim en een handsfree instapsysteem. Allemaal uitrusting die bij Porsche optioneel is. Dan kunnen we alleen nog maar hopen dat Maserati zal profiteren van de laatste weken voor zijn lancering (eind mei voor de benzine, juli voor de diesel) om de afwerking te verbeteren, want hoofdsteunen die piepen, dat is voor een auto op dit niveau ontoelaatbaar.

Concurrenten

Hoewel de verantwoordelijken van Maserati weigeren om de Levante tegenover de Porsche Cayenne te plaatsen, spreken de opmerkingen van de ingenieurs boekdelen: “de benzineversie heeft recht op bredere banden achteraan, net als de Cayenne Turbo”; “de Cayenne lijkt groter, maar de Levante vertoont bijna dezelfde afmetingen”, “de Levante beschikt over een voortrein die even snedig is als die van de Cayenne"... Kortom, Maserati kan zijn bedoelingen niet verbergen. Het hoeft ze enkel nog te bevestigen.

Ons verdict

Naast zijn goede motoren en uitgekiende prijs verleidt de Levante door zijn rijgedrag, zowel op het asfalt als buiten de gebaande paden. Spijtig dat hij zo lang op zich heeft laten wachten, aangezien de Porsche Cayenne de meesten intussen al overtuigd heeft...

Technische fiches

Biturbo 3.0-V6

Motor: zescilinder-in-V, biturbo, 2.979 cm³

Vermogen: 430 pk/316 kW bij 5.250 o/m (350/257 bij 5.250)

Koppel: 580 Nm van 1.750 tot 5.000 o/m (500 tot 1.750 bij 5.000)

0 naar 100 km/h: 5,2 seconden (6,0 seconden)

Topsnelheid: 264 km/h (251 km/h)

Gemiddeld normverbruik: 10,9 l/100 km (10,7)

CO2-uitstoot: 253 g/km (249)

 

3.0-V6-diesel

Motor: zescilinder-in-V, turbo, 2.987 cm³

Vermogen: 275 pk/202 kW bij 4000 o/m

Koppel: 600 Nm van 2.000 tot 2.600 o/m

0 naar 100 km/h: 6,9 seconden

Topsnelheid: 230 km/h

Gemiddeld normverbruik: 7,2 l/100 km

CO2-uitstoot: 189 g/km

 

 

 

In dit artikel : Maserati

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars