Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Mazda-kaderlid vindt elektrische auto zinloos

Geschreven door David Leclercq op 08-08-2017

Een kaderlid van Mazda heeft zijn anti-elektrische standpunt uitgedrukt tijdens een conventie van het merk in Michigan. Maar die houding lijkt hij moeilijk te kunnen verdedigen…

Robert Davis, een hoger kaderlid van Mazda, sprak zich tijdens een conferentie zeer expliciet uit tegen elektrische auto’s. Als hij daarmee zijn persoonlijk mening gaf, zou hij er nog mee wegkomen. Maar hij heeft Mazda bij zijn toespraak betrokken…

Dood van de verbrandingsmotor uitgesteld

Tijdens het seminarie verklaarde Davis dat “de nakende dood van de verbrandingsmotor overdreven is”, wat ergens ook wel duidelijk is, want verbrandingsmotoren zullen nog wel een paar decennia blijven bestaan. Maar de man verklaarde ook dat regeringen elektrische auto’s vooral niet mogen ondersteunen en dat de stimuli dus moeten worden geschrapt.

Mazda hinkt achterop

Vandaag heeft Mazda geen enkel hybride, plug-in hybride of elektrisch model in zijn gamma. Dat is ongetwijfeld een lacune, maar het is bezig om die te ondervangen via een samenwerking met Toyota, waarvan de voorwaarden vorige week zijn onthuld. Mazda wil trouwens eind 2019 een plug-in hybride model op de markt brengen zodat zijn klanten toegang krijgen tot stadscentra waar voertuigen met een verbrandingsmotor niet meer in mogen.

Mazda beter dan de rest?

Tot voor kort was Davis vicepresident voor de Amerikaanse activiteiten van Mazda. Maar hij werd begin dit jaar naar een minder prestigieuze post doorgeschoven. Is het die degradatie die hem ertoe aan heeft gezet om zo hard uit te halen? Of kan hij niet tegen verandering zoals een paar directieleden bij Volkswagen? Davis gaf in elk geval aan dat Mazda lak heeft aan ‘conformisme’ op autovlak en dat het er altijd over waakt om unieke modellen te maken. Voor hem is het daarom ondenkbaar dat Mazda auto’s zou gaan maken die het merk doen plooien naar bepaalde markten. Hij zei verder dat het zinloos is om grote hoeveelheden inefficiënte auto’s te maken en verwees hij daarbij expliciet naar elektrische auto’s. Wat Davis ongetwijfeld bewust verzwijgt, is dat de energie-efficiëntie van een auto met verbrandingsmotor rond de 30 à 40 procent ligt, terwijl de efficiëntie van een elektromotor… 90 procent bedraagt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten