Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Retrosalons / Autoworld Brussels viert 100 jaar Mazda

Geschreven door Klaas Janssens op 16-10-2020

Mazda is 100 jaar jong en dat verdient een feestje. Daarom toont Autoworld Brussels 16 historisch belangrijke modellen, waaronder de legendarische 787B. De expo is weer te bezichtigen vanaf 1 december 2020 en loopt tot 24 januari 2021.

Autoworld Brussels - expo Mazda 100 (2020)

  • Update: door de coronamaatregelen moest Autoworld een tijdje sluiten. Maar sinds 1 december 2020 is de Mazda-expo weer te bezichtingen. Bovendien is de periode verlengt tot 24 januari 2021. Ga dat zien!

Mazda is 100 jaar jong, een verjaardag die Autoworld viert met een speciale expo over het Japanse merk. Van 16 oktober tot 13 december toont het Brusselse automuseum enkele legendarische modellen uit de rijkgevulde geschiedenis, waaronder de Luce Coupé 130 Rotary, de Cosmo 110 S, de RX-7 die zegevierde in de 24 Uur van Spa-Francorchamps en de 323 GTX waarmee Grégoire de Mévius het tot Wereldkampioen Rally in de Groep N-categorie schopte.

Maar het kroonjuweel van de expo is de Mazda 787B die de 24 Uur van Le Mans winnend wist af te sluiten in 1991. De door onze Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler bestuurde Groep C-racer bleef drie jagende Jaguars voor. De vijfde plaats was voor het Sauber-team, met een door Michael Schumacher bestuurde Mercedes C11.

Uit het persbericht van Autoworld:

Wie Mazda zegt, zegt ook Hiroshima. Dit jaar is het niet alleen 75 jaar geleden dat de Japanse stad werd gebombardeerd, maar ook 100 jaar geleden dat het bedrijf Mazda werd opgericht. En dit automerk is nog steeds erg nauw verbonden met de stad waar het ontstaan is. Oorspronkelijk was Mazda een producent van kurkproducten, maar tijdens de verwoestende Tweede Wereldoorlog werd de fabriek volledig vernield. Als een feniks herrees het merk uit de as toen het, net zoals de volledige bevolking van de stad, zichzelf steen na steen moest heropbouwen op de ruïnes.

Het eerste voertuig dat Mazda produceerde, was een soort motorfiets met drie wielen. Achterop deze driewieler was een open bak gemonteerd. Dit kleine, handige voertuig kreeg de naam 'Mazda-Go'. Op de bak stond het logo van Mitsubishi, want de motorfietsen van Mazda werden eerst via het netwerk van Mitsubishi verkocht. De eerste echte auto die uit de Mazda-fabriek rolde, was de Mazda R360 in 1960. Deze 'keijidosha' ('licht voertuig') werd al snel het populairste autootje in het land van de rijzende zon. Het was een coupé met vier zitplaatsen, twee deuren en een motor met 16 pk, 356 cc en luchtkoeling.

Mazda is een pionier in rotatiemotoren, een innovatie die veel andere autoconstructeurs toen onmogelijk achtten. Vanaf 1967 werd de technologie gebruikt bij de productie van seriewagens zoals de Mazda Cosmo Sports. Dezelfde motor zat in de Mazda 787B nr. 55, de wagen die Mazda in 1991 de overwinning opleverde in de 24 Uur van Le Mans. Zo werd Mazda het eerste Japanse merk dat deze legendarische uithoudingstitel in de wacht sleepte. Sindsdien maakt de Wankel-rotatiemotor deel uit van het DNA van Mazda. De motor is zelfs de inspiratiebron voor een slogan van het merk: 'Lighter, Stronger'.

Praktische info: autoworld.be

Artwork: Steven Dahlen

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten